Method and device for testing the unbalance of at least one wheel of a motor vehicle

The method involves using a contactless measuring device e.g. laser scanner (16), for measuring wheels (11) of a motor vehicle with respect to unbalance, where the measuring device is aligned on a wheel hub of one of the respective wheels. Front and rear limitation or upper or lower limitation of a...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: BOEKER, UWE, HORST, HERBERT, BAEUMLER, MANFRED, FREISINGER, CLAUDIUS
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves using a contactless measuring device e.g. laser scanner (16), for measuring wheels (11) of a motor vehicle with respect to unbalance, where the measuring device is aligned on a wheel hub of one of the respective wheels. Front and rear limitation or upper or lower limitation of a rim bore (17) of the wheel is detected for rotations of the wheel. A center point of the rim bore is determined from a distance of the rim bore. Unbalance of the wheel is determined from changes of the determined center point of the rim bore. An independent claim is also included for a device for testing unbalance of a wheel of a motor vehicle during an operation of the vehicle on a dynamic vehicle testing stand, comprising a contactless measuring device. Die Erfindung betrifft ein Verfahren und eine Vorrichtung zur Unwuchtprüfung an mindestens einem Rad eines Kraftfahrzeugs, nämlich während dem Betreiben des Kraftfahrzeugs auf einem dynamischen Fahrzeugprüfstand, wobei das oder jedes im Hinblick auf eine mögliche Unwucht zu überprüfende Rad (11) derart mit einer auf eine Radnabe des jeweiligen Rads (11) ausgerichteten, berührungslosen Messeinrichtung, insbesondere mit einem Laserscanner (16), vermessen wird, dass je Umdrehung des jeweiligen Rads (11) mehrfach eine vordere und hintere Begrenzung oder eine obere und untere Begrenzung einer Felgenbohrung (17) detektiert und aus dem Abstand derselben der Mittelpunkt der Felgenbohrung (17) des jeweiligen Rads ermittelt wird, wobei aus der Veränderung der so je Umdrehung des jeweiligen Rads ermittelten Mittelpunkte der Felgenbohrung (17) eine Unwucht des jeweiligen Rads ermittelt wird.