Seat arrangement in an automotive vehicle

The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewal...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: STUBENBERGER, ANDREAS, KIRCHKNOPF, PETER
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page
container_issue
container_start_page
container_title
container_volume
creator STUBENBERGER, ANDREAS
KIRCHKNOPF, PETER
description The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewall (3) and backrest (8,9) consist of a spring-loaded sliding wedge (12) and a bolt (18) with a hemispherical-head (19). These are in frictional contact with each other in the working position. The wedge can be on the backrest, its ramp face being inclined to the vehicle lengthwise axis and converging towards it in the rearwards direction. It can work in a track running in the vehicle lengthwise direction with the backrest in the working position, being pre-loaded by a compression spring supported from the backrest. Die Rücksitzbank (1) eines Kombifahrzeugs hat zwei, in Fahrzeuglängsrichtung verschwenkbare Rückenlehnenteile (8 und 9). An deren obenliegendem sowie außenseitigem Bereich ist auf einem Gleitbolzen (13) ein Keilelement (12) federbelastet verschiebbar vorgesehen. Dabei ist die Ebene (c) der Keilfläche (12') des Keilelementes (12) in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) zur Fahrzeuglängsmittelebene (d) hin geneigt und läuft mit dieser hinter den Rückenlehnenteilen (8 und 9) zusammen. Ferner ist an den karosseriefesten Seitenteilen (3) des Kombifahrzeugs jeweils ein im Bereich der Keilelemente (12) liegender Anlagebolzen (18) befestigt, an dessen freiem Ende eine Kalotte (19) ausgebildet ist. Diese wirkt in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) mit den Keilelementen (12) reibschlüssig zusammen, so daß die Karosseriesteifigkeit in Querrichtung der Karosserie verbessert wird.
format Patent
fullrecord <record><control><sourceid>epo_EVB</sourceid><recordid>TN_cdi_epo_espacenet_EP0808743A2</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>EP0808743A2</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-epo_espacenet_EP0808743A23</originalsourceid><addsrcrecordid>eNrjZNAMTk0sUUgsKkrMS0_NTc0rUcjMU0gEotKS_Nz8ksyyVIWy1IzM5JxUHgbWtMSc4lReKM3NoODmGuLsoZtakB-fWlyQmJyal1oS7xpgYGFgYW5i7GhkTIQSAK5uKEo</addsrcrecordid><sourcetype>Open Access Repository</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>patent</recordtype></control><display><type>patent</type><title>Seat arrangement in an automotive vehicle</title><source>esp@cenet</source><creator>STUBENBERGER, ANDREAS ; KIRCHKNOPF, PETER</creator><creatorcontrib>STUBENBERGER, ANDREAS ; KIRCHKNOPF, PETER</creatorcontrib><description>The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewall (3) and backrest (8,9) consist of a spring-loaded sliding wedge (12) and a bolt (18) with a hemispherical-head (19). These are in frictional contact with each other in the working position. The wedge can be on the backrest, its ramp face being inclined to the vehicle lengthwise axis and converging towards it in the rearwards direction. It can work in a track running in the vehicle lengthwise direction with the backrest in the working position, being pre-loaded by a compression spring supported from the backrest. Die Rücksitzbank (1) eines Kombifahrzeugs hat zwei, in Fahrzeuglängsrichtung verschwenkbare Rückenlehnenteile (8 und 9). An deren obenliegendem sowie außenseitigem Bereich ist auf einem Gleitbolzen (13) ein Keilelement (12) federbelastet verschiebbar vorgesehen. Dabei ist die Ebene (c) der Keilfläche (12') des Keilelementes (12) in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) zur Fahrzeuglängsmittelebene (d) hin geneigt und läuft mit dieser hinter den Rückenlehnenteilen (8 und 9) zusammen. Ferner ist an den karosseriefesten Seitenteilen (3) des Kombifahrzeugs jeweils ein im Bereich der Keilelemente (12) liegender Anlagebolzen (18) befestigt, an dessen freiem Ende eine Kalotte (19) ausgebildet ist. Diese wirkt in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) mit den Keilelementen (12) reibschlüssig zusammen, so daß die Karosseriesteifigkeit in Querrichtung der Karosserie verbessert wird.</description><edition>6</edition><language>eng ; fre ; ger</language><subject>PERFORMING OPERATIONS ; SEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES ; TRANSPORTING ; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDEDFOR ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>1997</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=19971126&amp;DB=EPODOC&amp;CC=EP&amp;NR=0808743A2$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=19971126&amp;DB=EPODOC&amp;CC=EP&amp;NR=0808743A2$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>STUBENBERGER, ANDREAS</creatorcontrib><creatorcontrib>KIRCHKNOPF, PETER</creatorcontrib><title>Seat arrangement in an automotive vehicle</title><description>The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewall (3) and backrest (8,9) consist of a spring-loaded sliding wedge (12) and a bolt (18) with a hemispherical-head (19). These are in frictional contact with each other in the working position. The wedge can be on the backrest, its ramp face being inclined to the vehicle lengthwise axis and converging towards it in the rearwards direction. It can work in a track running in the vehicle lengthwise direction with the backrest in the working position, being pre-loaded by a compression spring supported from the backrest. Die Rücksitzbank (1) eines Kombifahrzeugs hat zwei, in Fahrzeuglängsrichtung verschwenkbare Rückenlehnenteile (8 und 9). An deren obenliegendem sowie außenseitigem Bereich ist auf einem Gleitbolzen (13) ein Keilelement (12) federbelastet verschiebbar vorgesehen. Dabei ist die Ebene (c) der Keilfläche (12') des Keilelementes (12) in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) zur Fahrzeuglängsmittelebene (d) hin geneigt und läuft mit dieser hinter den Rückenlehnenteilen (8 und 9) zusammen. Ferner ist an den karosseriefesten Seitenteilen (3) des Kombifahrzeugs jeweils ein im Bereich der Keilelemente (12) liegender Anlagebolzen (18) befestigt, an dessen freiem Ende eine Kalotte (19) ausgebildet ist. Diese wirkt in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) mit den Keilelementen (12) reibschlüssig zusammen, so daß die Karosseriesteifigkeit in Querrichtung der Karosserie verbessert wird.</description><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>SEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDEDFOR</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>1997</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZNAMTk0sUUgsKkrMS0_NTc0rUcjMU0gEotKS_Nz8ksyyVIWy1IzM5JxUHgbWtMSc4lReKM3NoODmGuLsoZtakB-fWlyQmJyal1oS7xpgYGFgYW5i7GhkTIQSAK5uKEo</recordid><startdate>19971126</startdate><enddate>19971126</enddate><creator>STUBENBERGER, ANDREAS</creator><creator>KIRCHKNOPF, PETER</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>19971126</creationdate><title>Seat arrangement in an automotive vehicle</title><author>STUBENBERGER, ANDREAS ; KIRCHKNOPF, PETER</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_EP0808743A23</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>1997</creationdate><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>SEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDEDFOR</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>STUBENBERGER, ANDREAS</creatorcontrib><creatorcontrib>KIRCHKNOPF, PETER</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>STUBENBERGER, ANDREAS</au><au>KIRCHKNOPF, PETER</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Seat arrangement in an automotive vehicle</title><date>1997-11-26</date><risdate>1997</risdate><abstract>The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewall (3) and backrest (8,9) consist of a spring-loaded sliding wedge (12) and a bolt (18) with a hemispherical-head (19). These are in frictional contact with each other in the working position. The wedge can be on the backrest, its ramp face being inclined to the vehicle lengthwise axis and converging towards it in the rearwards direction. It can work in a track running in the vehicle lengthwise direction with the backrest in the working position, being pre-loaded by a compression spring supported from the backrest. Die Rücksitzbank (1) eines Kombifahrzeugs hat zwei, in Fahrzeuglängsrichtung verschwenkbare Rückenlehnenteile (8 und 9). An deren obenliegendem sowie außenseitigem Bereich ist auf einem Gleitbolzen (13) ein Keilelement (12) federbelastet verschiebbar vorgesehen. Dabei ist die Ebene (c) der Keilfläche (12') des Keilelementes (12) in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) zur Fahrzeuglängsmittelebene (d) hin geneigt und läuft mit dieser hinter den Rückenlehnenteilen (8 und 9) zusammen. Ferner ist an den karosseriefesten Seitenteilen (3) des Kombifahrzeugs jeweils ein im Bereich der Keilelemente (12) liegender Anlagebolzen (18) befestigt, an dessen freiem Ende eine Kalotte (19) ausgebildet ist. Diese wirkt in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) mit den Keilelementen (12) reibschlüssig zusammen, so daß die Karosseriesteifigkeit in Querrichtung der Karosserie verbessert wird.</abstract><edition>6</edition><oa>free_for_read</oa></addata></record>
fulltext fulltext_linktorsrc
identifier
ispartof
issn
language eng ; fre ; ger
recordid cdi_epo_espacenet_EP0808743A2
source esp@cenet
subjects PERFORMING OPERATIONS
SEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES
TRANSPORTING
VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDEDFOR
VEHICLES IN GENERAL
title Seat arrangement in an automotive vehicle
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-27T00%3A18%3A01IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-epo_EVB&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:patent&rft.genre=patent&rft.au=STUBENBERGER,%20ANDREAS&rft.date=1997-11-26&rft_id=info:doi/&rft_dat=%3Cepo_EVB%3EEP0808743A2%3C/epo_EVB%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true