Seat arrangement in an automotive vehicle

The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewal...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: STUBENBERGER, ANDREAS, KIRCHKNOPF, PETER
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The system comprises a rear bench seat with two-part backrest, or two adjacent seats with backrests. One backrest at least hinges in the lengthwise direction of the vehicle, and is lockable in the roughly vertical position to the adjacent bodywork sidewall. Components working together on the sidewall (3) and backrest (8,9) consist of a spring-loaded sliding wedge (12) and a bolt (18) with a hemispherical-head (19). These are in frictional contact with each other in the working position. The wedge can be on the backrest, its ramp face being inclined to the vehicle lengthwise axis and converging towards it in the rearwards direction. It can work in a track running in the vehicle lengthwise direction with the backrest in the working position, being pre-loaded by a compression spring supported from the backrest. Die Rücksitzbank (1) eines Kombifahrzeugs hat zwei, in Fahrzeuglängsrichtung verschwenkbare Rückenlehnenteile (8 und 9). An deren obenliegendem sowie außenseitigem Bereich ist auf einem Gleitbolzen (13) ein Keilelement (12) federbelastet verschiebbar vorgesehen. Dabei ist die Ebene (c) der Keilfläche (12') des Keilelementes (12) in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) zur Fahrzeuglängsmittelebene (d) hin geneigt und läuft mit dieser hinter den Rückenlehnenteilen (8 und 9) zusammen. Ferner ist an den karosseriefesten Seitenteilen (3) des Kombifahrzeugs jeweils ein im Bereich der Keilelemente (12) liegender Anlagebolzen (18) befestigt, an dessen freiem Ende eine Kalotte (19) ausgebildet ist. Diese wirkt in Gebrauchslage (b) der Rückenlehnenteile (8 und 9) mit den Keilelementen (12) reibschlüssig zusammen, so daß die Karosseriesteifigkeit in Querrichtung der Karosserie verbessert wird.