Vertical support device for motor vehicle plate springs has one only pressure spring element of elastomer material for each spring positioned in area of max. spring deflection
The support is for a pair of plate springs (3) between axle (1) and chassis (2). A pressure spring element (4) of elastomer material is fastened to chassis or spring in the area of max. spring bending momentum and comes into support contact with the top (5) of the spring or the underside (6) of the...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The support is for a pair of plate springs (3) between axle (1) and chassis (2). A pressure spring element (4) of elastomer material is fastened to chassis or spring in the area of max. spring bending momentum and comes into support contact with the top (5) of the spring or the underside (6) of the chassis when the spring is deflected. The spring element has a rectangular base surface and forms a hollow profile with an aperture. The aperture has internal surfaces at a distance, which engage on each other when the spring element is subjected to max. pressure load.
Die Erfindung bezieht sich auf eine Vorrichtung zur vertikalen, etwa mittigen Abstützung eines eine Fahrzeugachse (1) gegen einen Fahrzeugrahmen (2) abfedernden Paares von Blattfedern (3). Es ist Aufgabe der Erfindung, eine vertikale, etwa mittige Abstützung einer Blattfeder eines Fahrzeuges technisch und wirtschaftlich zu optimieren. Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß ein etwa im Bereich des maximalen Biegemomentes der Blattfedern (3) abfedernd wirksames Druckfederelement (4) aus Elastomermaterial entweder rahmenseitig oder blattfederseitig befestigt ist, das bei Einfederung der Blattfedern (3) entweder mit deren Oberseiten (5) oder mit einer rahmenfesten Unterseite (6) abstützend zur Anlage bringbar ist, und daß das Druckfederelement (4) eine im wesentlichen rechteckförmige, projizierte Aufstandsfläche (7) aufweist und ein Hohlprofil (9) mit einer quer zur Fahrrichtung verlaufenden Ausnehmung (10) bildet, die in einem taillierten, quasi knickfähigen Bereich (23) des Druckfederelementes (4) etwa auf dessen Niveauhöhenhälfte zueinander beabstandet angeordnete Innenflächen (24, 25) aufweist, die bei maximaler Druckbelastung des Druckfederelementes (4) gegeneinander abstützend zur Anlage bringbar sind. |
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