Bridging clutch for torque converter has full-length guide arrangement for torsion damping springs extending service life
A bridging clutch for a torque converter has an axial piston (1) which transfers torque from a torque converter drive input to a drive output. The piston is linked to an impeller wheel (16) by a torsion oscillation damper (17) which has a fixed input unit (7) linked to the piston, and an output part...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | A bridging clutch for a torque converter has an axial piston (1) which transfers torque from a torque converter drive input to a drive output. The piston is linked to an impeller wheel (16) by a torsion oscillation damper (17) which has a fixed input unit (7) linked to the piston, and an output part (19) fixed to the impeller wheel. A number of torsion damping springs (18) are positioned between the input part and the output part allowing limited relative movement between the two. The torsion damper has a single cover plate (10) linked to the impeller wheel. The torsion damping springs have axial fixtures (11,5a,10,10a) providing circumferential anchorage.
Eine Überbrückungskupplung für einen Drehmomentwandler ist mit einem axial verschiebbaren Kolben zur Übertragung eines Drehmomentes von der Antriebsseite zur Abtriebsseite des Drehmomentwandlers ausgebildet, wobei der Kolben über einen Torsionsschwingungsdämpfer mit einem Turbinenrad verbunden ist, und wobei der Torsionsschwingungsdämpfer ein drehfest mit dem Kolben verbundenes Eingangsteil und ein drehfest mit dem Turbinenrad verbundenes Ausgangsteil aufweist, und über den Umfang verteilt zwischen dem Eingangsteil und dem Ausgangsteil eine Mehrzahl von Torsionsdämpferfedern so angeordnet sind, daß über einen festgelegten Winkelbereich eine Relativverdrehung zwischen dem Eingangsteil und dem Ausgangsteil möglich ist. Der Torsionsdämpfer weist ein einziges, unmittelbar mit dem Turbinenrad verbundenes Abdeckblech auf und es sind Axialsicherungen für die Torsionsdämpferfedern vorgesehen in Form von Einrichtungen zur axialen Lagefixierung der Torsionsdämpferfedern in Umfangsrichtung. |
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