Arrangement for relative displacement of internal combustion engine camshaft has intermediate wheel set as satellites to driven wheel with first wheel acted upon by drive chain/belt
The arrangement contains an intermediate wheel set (5) arranged as satellites to the driven wheel with a first intermediate wheel acted upon directly by a drive chain or belt (7) and a second intermediate wheel driving the driven wheel. The arrangement adjusts the rotary position of a driven wheel (...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext bestellen |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | The arrangement contains an intermediate wheel set (5) arranged as satellites to the driven wheel with a first intermediate wheel acted upon directly by a drive chain or belt (7) and a second intermediate wheel driving the driven wheel. The arrangement adjusts the rotary position of a driven wheel (4) of at least one camshaft relative to a drive wheel (3) of a crankshaft. The arrangement contains an intermediate wheel set (5) arranged as satellites to the driven wheel with a first intermediate wheel acted upon directly by a drive chain or belt (7) and a second intermediate wheel driving the driven wheel. The intermediate wheel set is mounted on one end of a rocker arm (6) attached at the other end to the center of the driven wheel and pivotable about the center by control elements (9).
Vorgeschlagen ist eine Vorrichtung (2) zum Relativverstellen eines Abtriebsrades (4) einer Nockenwelle in bezug auf ein Antriebsrad (3) einer Kurbelwelle. Die Vorrichtung (2) ist in einen Ventiltrieb (1) einer Brennkraftmaschine eingebaut. Die Vorrichtung (2) greift in ein vom Antriebsrad (3) ausgehendes endloses Treibmittel (7) ein. Sie besteht aus einem um ein Zentrum des Abtriebsrades (4) über ein Stellmittel (9) verschwenkbaren Zwischenradsatz (5). Dieser ist über eine Schwinge (6) am Zentrum des Abtriebsrades (4) befestigt. Ein erstes Zwischenrad ist von dem Treibmittel (7) umschlungen. Von einem weiteren Zwischenrad geht ein weiteres Treibmittel (8) aus. Dieses beaufschlagt das Antriebsrad (4) unmittelbar. Beim Verschwenken der Schwinge (6) vergrößert oder verkleinert sich ein Abstand zwischen dem Antriebsrad (3) und dem Zwischenradsatz (5). Hierdurch erfolgt ein relatives Verdrehen des Abtriebsrades (4) zum Antriebsrad (3) und somit der Nockenwelle in Richtung frühes oder spätes Öffnen und Schließen von Gaswechselventilen des Ventiltriebes (1) auf einfache Weise. |
---|