System for controlling IC engine especially for starting has the timing angle and the inlet air flow rate set to levels which enable the torque to be varied by the timing angle

A system for controlling an IC engine, e.g. during starting, has the timing angle and the input air flow rate set to such levels where the subsequent variation of the timing angle varies the output torque. This requirement is identified by a sensor (6) which monitors the clutch (3) and therefore det...

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Hauptverfasser: KLEINHANS, RENE, BREE, ERIC
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:A system for controlling an IC engine, e.g. during starting, has the timing angle and the input air flow rate set to such levels where the subsequent variation of the timing angle varies the output torque. This requirement is identified by a sensor (6) which monitors the clutch (3) and therefore detects when the vehicle is to be started. The system provides additional torque without undue deterioration in fuel efficiency and comfort. Ein Verfahren und eine Vorrichtung zur Steuerung eines Verbrennungsmotors (2) eines Fortbewegungsmittels (1), wobei ein Zündwinkel des Verbrennungsmotors (2) und eine dem Verbrennungsmotor (2) pro Zeiteinheit zugeführte Luftmenge derart eingestellt werden, dass sich nach dieser Einstellung nur durch ein Verstellen des Zündwinkels eine Drehmomentreserve des Verbrennungsmotors (2) ergibt. Dabei werden der Zündwinkel und die pro Zeiteinheit zugeführte Luftmenge nur dann derart eingestellt, wenn sich das Fortbewegungsmittel (1) in einem vordefinierten besonderen Zustand, welcher z. B. in einer Anfahrphase des Fortbewegungsmittels (1) vorliegt, befindet.