Turbo machine e.g. gas turbine engine, components` determining method for aircraft, involves determining operational geometry of gap from nominal geometry and total displacement vector of gap

The method involves defining a nominal geometry of a gap (10) formed between two components (11, 12) of a turbo machine. A displacement vector of the gap is found to determine displacement vectors for inner and outer stresses and tolerance of the gap. The vectors of stresses and tolerance are superi...

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1. Verfasser: HAIN, KLEMENS
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves defining a nominal geometry of a gap (10) formed between two components (11, 12) of a turbo machine. A displacement vector of the gap is found to determine displacement vectors for inner and outer stresses and tolerance of the gap. The vectors of stresses and tolerance are superimposed to find a total displacement vector. The gap`s operational geometry is found from the nominal geometry and the total vector of gap. Das erfindungsgemäße Verfahren umfasst zumindest die folgenden Schritte: Ein erster Schritt dient der Definition einer Nominalspaltgeometrie eines Spalts durch Festlegung der Nominalgeometrie der die Spaltufer des Spalts bildenden Bauteile. Darauf folgend wird in einem zweiten Schritt mindestens ein Verschiebungsvektor für den Spalt bzw. die den Spalt begrenzenden Spaltufer ermittelt, wobei für innere Lasten und/oder äußere Lasten und/oder Toleranzen unabhängig voneinander und unabhängig von der Nominalspaltgeometrie jeweils mindestens ein Verschiebungsvektor ermittelt wird. In einem dritten Schritt wird sodann eine Überlagerung des oder jedes Verschiebungsvektors für innere Lasten und/oder äußere Lasten und/oder Toleranzen zu zumindest einem Gesamtverschiebungsvektor vorgenommen. Sodann wird in einem vierten Schritt aus der Nominalspaltgeometrie und dem oder jedem Gesamtverschiebungsvektor die Betriebsspaltgeometrie ermittelt.