Method for running of internal combustion engine entails establishing a higher compression ratio in ignition by compression mode than in spark ignition mode

The method for the running of an internal combustion engine entails keeping back exhaust gas in the combustion chamber during a compression ignition mode and compressing it during a load change, whereby a first volume of fuel is injected into the exhaust gas and a second volume of fuel fed into the...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: PFAU, MATTHIAS, SCHAEFLEIN, JOCHEN, WEIMANN, HANS-JUERGEN, HERWEG, RUEDIGER, BRACHERT, GOETZ
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:The method for the running of an internal combustion engine entails keeping back exhaust gas in the combustion chamber during a compression ignition mode and compressing it during a load change, whereby a first volume of fuel is injected into the exhaust gas and a second volume of fuel fed into the combustion chamber. In the compression ignition mode a higher compression ratio is established than in the spark ignition mode. In the compression ignition mode the compression ratio is established between 12 and 16, and in the spark ignition mode between 8 and 12. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betrieb einer Brennkraftmaschine, bei dem die Brennkraftmaschine betriebspunktabhängig mit Kompressionszündung oder mit Fremdzündung betrieben wird, wobei im Kompressionszündungsmodus ein höheres Verdichtungsverhältnis als im Fremdzündungsmodus eingestellt wird. Durch die erfindungsgemäße Verstellung des Verdichtungsverhältnisses in Kombination mit der erfindungsgemäßen Einspritzstrategie wird der Betrieb einer HCCI-Brennkraftmaschine bei kleinen und mittleren Lasten optimiert, wobei durch die Verringerung des Verdichtungsverhältnisses bei hohen Lasten steile Druckanstiege und Klopfen im Fremdzündungsbetrieb vermieden werden.