Exhaust gas turbocharger has two part turbine housing with first and second channels, whereby first channel contains control grid with individually adjustable guide vanes, second has no vanes
The device has a compressor and a turbine in a turbine housing and an impeller wheel with a radial flow entry and a variable turbine geometry for variable adjustment of at least one flow cross-section. The turbine housing is made in two parts and has first and second channels (10,11), whereby the fi...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The device has a compressor and a turbine in a turbine housing and an impeller wheel with a radial flow entry and a variable turbine geometry for variable adjustment of at least one flow cross-section. The turbine housing is made in two parts and has first and second channels (10,11), whereby the first channel contains a control grid (18) with individually adjustable guide vanes (19) and the second has no vanes. An independent claim is also included for the following: (a) a method of operating an inventive exhaust gas turbocharger.
Bekannte Abgasturbolader besitzen eine Radialturbine, deren Zuströmung über ein variabel gestaltetes Leitgitter veränderbar ist. Im Betriebsbereich mit geschlossenen Leitschaufeln des Leitgitters treten hierbei Spaltverluste an den Leitschaufeln auf, die den Wirkungsgrad und die abgegebene Turbinenleistung deutlich verschlechtern können. DOLLAR A Es wird ein Abgasturbolader (1) vorgeschlagen, der zweiflutig ausgebildet ist, wobei in einer ersten Flut (10), die mit größerem Strömungsquerschnitt als eine zweite Flut (11) ausgeführt ist, ein Leitgitter (18) mit einzelnen verstellbaren Leitschaufeln (19) untergebracht und die zweite Flut (11) unbeschaufelt ist. Die Aufteilung des Turbinengehäuses (7) in zwei Fluten (10, 11) ermöglicht eine verbesserte Anpassung des Abgasturboladers (1) an wechselnde Betriebsverhältnisse der Brennkraftmaschine und eine Ausnutzung der Stoßaufladung. DOLLAR A Der erfindungsgemäße Abgasturbolader ist zur Aufladung der Ansaugluft für Brennkraftmaschinen vorgesehen. |
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