Kraftfahrzeug mit einem Koppelgetriebe und mit einer Parksperrvorrichtung

Kraftfahrzeug (K) mit wenigstens einer elektrischen Antriebsmaschine (10), zum Antreiben des Kraftfahrzeugs (K), mit wenigstens einem Koppelgetriebe (20), welches zumindest zwischen einer Koppelungsstellung (KS), in welcher die elektrische Antriebsmaschine (10) Drehmoment übertragend mit einem Antri...

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Hauptverfasser: Zelger, Klaus, Baeumler, Richard
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Zelger, Klaus
Baeumler, Richard
description Kraftfahrzeug (K) mit wenigstens einer elektrischen Antriebsmaschine (10), zum Antreiben des Kraftfahrzeugs (K), mit wenigstens einem Koppelgetriebe (20), welches zumindest zwischen einer Koppelungsstellung (KS), in welcher die elektrische Antriebsmaschine (10) Drehmoment übertragend mit einem Antriebsrad (100) des Kraftfahrzeugs (K) gekoppelt ist, und einer Entkoppelungsstellung (ES), in welcher die elektrische Antriebsmaschine (10) von dem Antriebsrad (100) entkoppelt ist, schaltbar ist, und mit einer Parksperrvorrichtung (90), welche zumindest ein Parksperrelement (92) umfasst, das zwischen einer Parksperrstellung (P1), in welcher das zumindest eine Parksperrelement (92) eine Drehung des Antriebsrades (100) zumindest mittelbar blockiert und einer Entsperrstellung (P2), in welcher das zumindest eine Parksperrelement (92) die Drehung des Antriebsrades (100) freigibt, verlagerbar ist, dadurch gekennzeichnet, dass das Kraftfahrzeug (K) wenigstens eine Betätigungsvorrichtung (22) mit einem Aktuator (24) umfasst, welche einerseits zum Betätigen einer, wenigstens ein, an einem Gehäuse (21) des Koppelgetriebes (20) federkraftvorgespanntes Schaltelement (62) aufweisenden Kupplung (40) des Koppelgetriebes (20), die zum Schalten zwischen der Koppelungsstellung (KS) und der Entkoppelungsstellung (ES) dient, ausgebildet ist, und andererseits zum Verlagern des zumindest einen Parksperrelements (92) zwischen der Parksperrstellung (P1) und der Entsperrstellung (P2) ausgebildet ist. The invention relates to a motor vehicle (K) comprising at least one electric drive machine (10) for driving the motor vehicle (K) and comprising at least one coupling mechanism (20) which can be switched at least between a coupling position (KS), in which the electric drive machine (10) is coupled to a drive wheel (100) of the motor vehicle (K) so as to transmit torque, and a decoupling position (ES) in which the electric drive machine (10) is decoupled from the drive wheel (100). The motor vehicle further comprises a parking lock device (90) which has at least one parking lock element (92) that can be moved between a parking lock position (P1), in which the at least one parking lock element (92) at least indirectly blocks a rotation of the drive wheel (100), and an unlocking position (P2) in which the at least one parking lock element (92) releases the rotation of the drive wheel (100). The motor vehicle (K) has in addition at least one actuation device (22) with an actuator (24), which is
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The invention relates to a motor vehicle (K) comprising at least one electric drive machine (10) for driving the motor vehicle (K) and comprising at least one coupling mechanism (20) which can be switched at least between a coupling position (KS), in which the electric drive machine (10) is coupled to a drive wheel (100) of the motor vehicle (K) so as to transmit torque, and a decoupling position (ES) in which the electric drive machine (10) is decoupled from the drive wheel (100). The motor vehicle further comprises a parking lock device (90) which has at least one parking lock element (92) that can be moved between a parking lock position (P1), in which the at least one parking lock element (92) at least indirectly blocks a rotation of the drive wheel (100), and an unlocking position (P2) in which the at least one parking lock element (92) releases the rotation of the drive wheel (100). The motor vehicle (K) has in addition at least one actuation device (22) with an actuator (24), which is designed to actuate a clutch (40) of the coupling mechanism (20), said clutch having at least one switching element (62) which is pretensioned by spring force on a housing (21) of the coupling mechanism (20) and is used to switch between the coupling position (KS) and the decoupling position (ES), and is designed to move the at least one parking lock element (92) between the parking lock position (P1) and the unlocking position (P2).</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2023</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20231116&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102022104217B4$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20231116&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102022104217B4$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Zelger, Klaus</creatorcontrib><creatorcontrib>Baeumler, Richard</creatorcontrib><title>Kraftfahrzeug mit einem Koppelgetriebe und mit einer Parksperrvorrichtung</title><description>Kraftfahrzeug (K) mit wenigstens einer elektrischen Antriebsmaschine (10), zum Antreiben des Kraftfahrzeugs (K), mit wenigstens einem Koppelgetriebe (20), welches zumindest zwischen einer Koppelungsstellung (KS), in welcher die elektrische Antriebsmaschine (10) Drehmoment übertragend mit einem Antriebsrad (100) des Kraftfahrzeugs (K) gekoppelt ist, und einer Entkoppelungsstellung (ES), in welcher die elektrische Antriebsmaschine (10) von dem Antriebsrad (100) entkoppelt ist, schaltbar ist, und mit einer Parksperrvorrichtung (90), welche zumindest ein Parksperrelement (92) umfasst, das zwischen einer Parksperrstellung (P1), in welcher das zumindest eine Parksperrelement (92) eine Drehung des Antriebsrades (100) zumindest mittelbar blockiert und einer Entsperrstellung (P2), in welcher das zumindest eine Parksperrelement (92) die Drehung des Antriebsrades (100) freigibt, verlagerbar ist, dadurch gekennzeichnet, dass das Kraftfahrzeug (K) wenigstens eine Betätigungsvorrichtung (22) mit einem Aktuator (24) umfasst, welche einerseits zum Betätigen einer, wenigstens ein, an einem Gehäuse (21) des Koppelgetriebes (20) federkraftvorgespanntes Schaltelement (62) aufweisenden Kupplung (40) des Koppelgetriebes (20), die zum Schalten zwischen der Koppelungsstellung (KS) und der Entkoppelungsstellung (ES) dient, ausgebildet ist, und andererseits zum Verlagern des zumindest einen Parksperrelements (92) zwischen der Parksperrstellung (P1) und der Entsperrstellung (P2) ausgebildet ist. The invention relates to a motor vehicle (K) comprising at least one electric drive machine (10) for driving the motor vehicle (K) and comprising at least one coupling mechanism (20) which can be switched at least between a coupling position (KS), in which the electric drive machine (10) is coupled to a drive wheel (100) of the motor vehicle (K) so as to transmit torque, and a decoupling position (ES) in which the electric drive machine (10) is decoupled from the drive wheel (100). The motor vehicle further comprises a parking lock device (90) which has at least one parking lock element (92) that can be moved between a parking lock position (P1), in which the at least one parking lock element (92) at least indirectly blocks a rotation of the drive wheel (100), and an unlocking position (P2) in which the at least one parking lock element (92) releases the rotation of the drive wheel (100). The motor vehicle (K) has in addition at least one actuation device (22) with an actuator (24), which is designed to actuate a clutch (40) of the coupling mechanism (20), said clutch having at least one switching element (62) which is pretensioned by spring force on a housing (21) of the coupling mechanism (20) and is used to switch between the coupling position (KS) and the decoupling position (ES), and is designed to move the at least one parking lock element (92) between the parking lock position (P1) and the unlocking position (P2).</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2023</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZPD0LkpMK0lLzCiqSi1NV8jNLFFIzcxLzVXwzi8oSM1JTy0pykxNSlUozUuBSxYpBCQWZRcXpBYVleUXFWUmZ5SU5qXzMLCmJeYUp_JCaW4GVTfXEGcP3dSC_PjU4oLE5NS81JJ4F1dDAyMDIyNDAxMjQ3MnE2Ni1QEA4XE29Q</recordid><startdate>20231116</startdate><enddate>20231116</enddate><creator>Zelger, Klaus</creator><creator>Baeumler, Richard</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20231116</creationdate><title>Kraftfahrzeug mit einem Koppelgetriebe und mit einer Parksperrvorrichtung</title><author>Zelger, Klaus ; 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