Ventil für einen Massenstrom in einem Fahrzeug

Ventil (1) für einen Fluidstrom in einem Fahrzeug mit einem Gehäuse (2), mit wenigstens einer ersten und einer zweiten Anschlussöffnung (10, 11), die in einen Ventilraum (3) des Gehäuses (2) münden, wobei im Ventilraum (3) ein Ventilelement (4) drehbar um eine Drehachse (5) gelagert ist, wobei an ei...

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1. Verfasser: Eichhorn, Philipp
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Eichhorn, Philipp
description Ventil (1) für einen Fluidstrom in einem Fahrzeug mit einem Gehäuse (2), mit wenigstens einer ersten und einer zweiten Anschlussöffnung (10, 11), die in einen Ventilraum (3) des Gehäuses (2) münden, wobei im Ventilraum (3) ein Ventilelement (4) drehbar um eine Drehachse (5) gelagert ist, wobei an einer Außenfläche (8) des Ventilelements (4) zwei voneinander beabstandete Durchgangsöffnungen (13, 14) vorgesehen sind, die durch eine Durchgangs-bohrung (12) miteinander verbunden sind, wobei in der Außenfläche (8) des Ventilelements (4) wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) eingebracht ist, wobei ein Antriebselement (6) vorgesehen ist, mit dem das Ventilelement (4) um die Drehachse (5) drehbar ist,dadurch gekennzeichnet,dass die wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) des Ventilelements (4) getrennt von den Durchgangsöffnungen (13, 14) und der Durchgangsbohrung (12) in der Außenfläche (8) des Ventilkörpers (4) ausgebildet ist,dass um die erste und die zweite Anschlussöffnung (10, 11) ein ringförmiger Dichtsitz (71,72) zwischen dem Gehäuse (2) und dem Ventilelement (4) angeordnet ist, wobei ein Dichtsitz (71, 72) die Anschlussöffnung (10, 11) gegenüber einem Zwischenraum (21), der zwischen dem Gehäuse (2) und dem Ventilelement (4) ausgebildet ist, abdichtet,dass die wenigstens erste Anschlussöffnung (10), die erste Durchgangsboh-rung (13) und die wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) in einem Bereich in Bezug auf die Drehachse (5) so angeordnet sind, so dass abhängig von der Drehposition des Ventilelementes (4) eine Überdeckung zwischen der ersten Anschlussöffnung (10) und der Ausnehmung (15, 16, 22) und dem Zwischen-raum (21) einstellbar ist, wobei zudem die erste Durchgangsbohrung (13) eine Überdeckung mit dem Zwischenraum (21) aufweist. Then invention relates to a valve (1) for a fluid flow in a vehicle having a housing (2), comprising at least one first and one second connection opening (10, 11) which open into a valve chamber (3) of the housing (2), wherein a valve element (4) is mounted rotatably about a rotational axis (5) in the valve chamber (3), wherein two mutually spaced through-openings (13, 14) are provided on an outer surface (8) of the valve element (4), which through-openings are connected to each other by a through-bore (12), wherein at least one recess (15, 16, 22) is introduced in the outer surface (8) of the valve element (4), a drive element (6) being provided by means of which the valve element (4) is rotatable about the rotational axi
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Then invention relates to a valve (1) for a fluid flow in a vehicle having a housing (2), comprising at least one first and one second connection opening (10, 11) which open into a valve chamber (3) of the housing (2), wherein a valve element (4) is mounted rotatably about a rotational axis (5) in the valve chamber (3), wherein two mutually spaced through-openings (13, 14) are provided on an outer surface (8) of the valve element (4), which through-openings are connected to each other by a through-bore (12), wherein at least one recess (15, 16, 22) is introduced in the outer surface (8) of the valve element (4), a drive element (6) being provided by means of which the valve element (4) is rotatable about the rotational axis (5),characterized in thatthe at least one recess (15, 16, 22) of the valve element (4) is formed separately from the through-openings (13, 14) and the through-bore (12), in the outer surface (8) of the valve body (4),that an annular seal seat (71, 72) is arranged around the first and the second connection opening (10, 11), between the housing (2) and the valve element (4), wherein a seal seat (71, 72) seals off the connection opening (10, 11) from an intermediate chamber (21) which is formed between the housing (2) and the valve element (4),that at least the first connection opening (10), the first through-bore (13) and the at least one recess (15, 16, 22) are arranged in a region in relation to the rotational axis (5) such that, depending on the rotation position of the valve element (4), an overlap between the first connection opening (10) and the recess (15, 16, 22) and the intermediate chamber (21) is adjustable, wherein the first through-bore (13) additionally overlaps the intermediate chamber (21).</description><language>ger</language><subject>ACTUATING-FLOATS ; BLASTING ; COCKS ; DEVICES FOR VENTING OR AERATING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; TAPS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; VALVES ; WEAPONS</subject><creationdate>2022</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20220602&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102020215164A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20220602&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102020215164A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Eichhorn, Philipp</creatorcontrib><title>Ventil für einen Massenstrom in einem Fahrzeug</title><description>Ventil (1) für einen Fluidstrom in einem Fahrzeug mit einem Gehäuse (2), mit wenigstens einer ersten und einer zweiten Anschlussöffnung (10, 11), die in einen Ventilraum (3) des Gehäuses (2) münden, wobei im Ventilraum (3) ein Ventilelement (4) drehbar um eine Drehachse (5) gelagert ist, wobei an einer Außenfläche (8) des Ventilelements (4) zwei voneinander beabstandete Durchgangsöffnungen (13, 14) vorgesehen sind, die durch eine Durchgangs-bohrung (12) miteinander verbunden sind, wobei in der Außenfläche (8) des Ventilelements (4) wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) eingebracht ist, wobei ein Antriebselement (6) vorgesehen ist, mit dem das Ventilelement (4) um die Drehachse (5) drehbar ist,dadurch gekennzeichnet,dass die wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) des Ventilelements (4) getrennt von den Durchgangsöffnungen (13, 14) und der Durchgangsbohrung (12) in der Außenfläche (8) des Ventilkörpers (4) ausgebildet ist,dass um die erste und die zweite Anschlussöffnung (10, 11) ein ringförmiger Dichtsitz (71,72) zwischen dem Gehäuse (2) und dem Ventilelement (4) angeordnet ist, wobei ein Dichtsitz (71, 72) die Anschlussöffnung (10, 11) gegenüber einem Zwischenraum (21), der zwischen dem Gehäuse (2) und dem Ventilelement (4) ausgebildet ist, abdichtet,dass die wenigstens erste Anschlussöffnung (10), die erste Durchgangsboh-rung (13) und die wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) in einem Bereich in Bezug auf die Drehachse (5) so angeordnet sind, so dass abhängig von der Drehposition des Ventilelementes (4) eine Überdeckung zwischen der ersten Anschlussöffnung (10) und der Ausnehmung (15, 16, 22) und dem Zwischen-raum (21) einstellbar ist, wobei zudem die erste Durchgangsbohrung (13) eine Überdeckung mit dem Zwischenraum (21) aufweist. Then invention relates to a valve (1) for a fluid flow in a vehicle having a housing (2), comprising at least one first and one second connection opening (10, 11) which open into a valve chamber (3) of the housing (2), wherein a valve element (4) is mounted rotatably about a rotational axis (5) in the valve chamber (3), wherein two mutually spaced through-openings (13, 14) are provided on an outer surface (8) of the valve element (4), which through-openings are connected to each other by a through-bore (12), wherein at least one recess (15, 16, 22) is introduced in the outer surface (8) of the valve element (4), a drive element (6) being provided by means of which the valve element (4) is rotatable about the rotational axis (5),characterized in thatthe at least one recess (15, 16, 22) of the valve element (4) is formed separately from the through-openings (13, 14) and the through-bore (12), in the outer surface (8) of the valve body (4),that an annular seal seat (71, 72) is arranged around the first and the second connection opening (10, 11), between the housing (2) and the valve element (4), wherein a seal seat (71, 72) seals off the connection opening (10, 11) from an intermediate chamber (21) which is formed between the housing (2) and the valve element (4),that at least the first connection opening (10), the first through-bore (13) and the at least one recess (15, 16, 22) are arranged in a region in relation to the rotational axis (5) such that, depending on the rotation position of the valve element (4), an overlap between the first connection opening (10) and the recess (15, 16, 22) and the intermediate chamber (21) is adjustable, wherein the first through-bore (13) additionally overlaps the intermediate chamber (21).</description><subject>ACTUATING-FLOATS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>COCKS</subject><subject>DEVICES FOR VENTING OR AERATING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND 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getrennt von den Durchgangsöffnungen (13, 14) und der Durchgangsbohrung (12) in der Außenfläche (8) des Ventilkörpers (4) ausgebildet ist,dass um die erste und die zweite Anschlussöffnung (10, 11) ein ringförmiger Dichtsitz (71,72) zwischen dem Gehäuse (2) und dem Ventilelement (4) angeordnet ist, wobei ein Dichtsitz (71, 72) die Anschlussöffnung (10, 11) gegenüber einem Zwischenraum (21), der zwischen dem Gehäuse (2) und dem Ventilelement (4) ausgebildet ist, abdichtet,dass die wenigstens erste Anschlussöffnung (10), die erste Durchgangsboh-rung (13) und die wenigstens eine Ausnehmung (15, 16, 22) in einem Bereich in Bezug auf die Drehachse (5) so angeordnet sind, so dass abhängig von der Drehposition des Ventilelementes (4) eine Überdeckung zwischen der ersten Anschlussöffnung (10) und der Ausnehmung (15, 16, 22) und dem Zwischen-raum (21) einstellbar ist, wobei zudem die erste Durchgangsbohrung (13) eine Überdeckung mit dem Zwischenraum (21) aufweist. Then invention relates to a valve (1) for a fluid flow in a vehicle having a housing (2), comprising at least one first and one second connection opening (10, 11) which open into a valve chamber (3) of the housing (2), wherein a valve element (4) is mounted rotatably about a rotational axis (5) in the valve chamber (3), wherein two mutually spaced through-openings (13, 14) are provided on an outer surface (8) of the valve element (4), which through-openings are connected to each other by a through-bore (12), wherein at least one recess (15, 16, 22) is introduced in the outer surface (8) of the valve element (4), a drive element (6) being provided by means of which the valve element (4) is rotatable about the rotational axis (5),characterized in thatthe at least one recess (15, 16, 22) of the valve element (4) is formed separately from the through-openings (13, 14) and the through-bore (12), in the outer surface (8) of the valve body (4),that an annular seal seat (71, 72) is arranged around the first and the second connection opening (10, 11), between the housing (2) and the valve element (4), wherein a seal seat (71, 72) seals off the connection opening (10, 11) from an intermediate chamber (21) which is formed between the housing (2) and the valve element (4),that at least the first connection opening (10), the first through-bore (13) and the at least one recess (15, 16, 22) are arranged in a region in relation to the rotational axis (5) such that, depending on the rotation position of the valve element (4), an overlap between the first connection opening (10) and the recess (15, 16, 22) and the intermediate chamber (21) is adjustable, wherein the first through-bore (13) additionally overlaps the intermediate chamber (21).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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