Technik zur Quer- und Längsführung einer gesteuerten Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs
Eine Technik zur Quer- und Längsführung einer Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100)als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs (200) in einer Umgebung des Nutzfahrzeugs (100) wird beschrieben. Das Nutzfahrzeug (100)...
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Format: | Patent |
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creator | Vordermaier, Fabian Klein, Torsten Zimmermann, Andreas |
description | Eine Technik zur Quer- und Längsführung einer Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100)als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs (200) in einer Umgebung des Nutzfahrzeugs (100) wird beschrieben. Das Nutzfahrzeug (100) umfasst mindestens einen Sensor (102) und/oder mindestens eine Datenschnittstelle (104) zur Erfassung von Daten der Umgebung des Nutzfahrzeugs (100), wobei die erfasste Umgebung das Nutzfahrzeug (100) und/oder das Führungsfahrzeug (200) umfasst. Alternativ oder ergänzend umfasst das Nutzfahrzeug (100) mindestens eine Datenschnittstelle (104) zur Erfassung einer Steueranweisung der Quer- und Längsführung vom Führungsfahrzeug (200) in der Umgebung des Nutzfahrzeugs (100). Ferner umfasst das Nutzfahrzeug (100) eine Steuerungseinheit (108), die dazu ausgebildet ist, die Quer- und Längsführung der Rückwärtsfahrt des Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100) abhängig von den erfassten Daten der Umgebung und/oder der erfassten Steueranweisung zu steuern.
The invention relates to a technology for transversely and longitudinally guiding reversing of a commercial vehicle (100)during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) as a following vehicle in accordance with a leading vehicle (200) in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) comprises at least one sensor (102)and/or at least one data interface (104) for sensing data of the surroundings of the commercial vehicle (100), the sensed surroundings containing the commercial vehicle (100) and/or the leading vehicle (200). Alternatively or in addition, the commercial vehicle(100)comprises at least one data interface (104)for sensing a control instruction for transverse and longitudinal guidance from the leading vehicle (200)in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) also comprises a control unit (108)which is designed to control the transverse and longitudinal guidance of the reversing of the commercial vehicle (100) during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) depending on the sensed data ofthe surroundings and/or the sensed control instruction. |
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The invention relates to a technology for transversely and longitudinally guiding reversing of a commercial vehicle (100)during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) as a following vehicle in accordance with a leading vehicle (200) in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) comprises at least one sensor (102)and/or at least one data interface (104) for sensing data of the surroundings of the commercial vehicle (100), the sensed surroundings containing the commercial vehicle (100) and/or the leading vehicle (200). Alternatively or in addition, the commercial vehicle(100)comprises at least one data interface (104)for sensing a control instruction for transverse and longitudinal guidance from the leading vehicle (200)in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) also comprises a control unit (108)which is designed to control the transverse and longitudinal guidance of the reversing of the commercial vehicle (100) during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) depending on the sensed data ofthe surroundings and/or the sensed control instruction.</description><language>ger</language><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2021</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210826&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102020001267A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210826&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102020001267A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Vordermaier, Fabian</creatorcontrib><creatorcontrib>Klein, Torsten</creatorcontrib><creatorcontrib>Zimmermann, Andreas</creatorcontrib><title>Technik zur Quer- und Längsführung einer gesteuerten Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs</title><description>Eine Technik zur Quer- und Längsführung einer Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100)als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs (200) in einer Umgebung des Nutzfahrzeugs (100) wird beschrieben. Das Nutzfahrzeug (100) umfasst mindestens einen Sensor (102) und/oder mindestens eine Datenschnittstelle (104) zur Erfassung von Daten der Umgebung des Nutzfahrzeugs (100), wobei die erfasste Umgebung das Nutzfahrzeug (100) und/oder das Führungsfahrzeug (200) umfasst. Alternativ oder ergänzend umfasst das Nutzfahrzeug (100) mindestens eine Datenschnittstelle (104) zur Erfassung einer Steueranweisung der Quer- und Längsführung vom Führungsfahrzeug (200) in der Umgebung des Nutzfahrzeugs (100). Ferner umfasst das Nutzfahrzeug (100) eine Steuerungseinheit (108), die dazu ausgebildet ist, die Quer- und Längsführung der Rückwärtsfahrt des Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100) abhängig von den erfassten Daten der Umgebung und/oder der erfassten Steueranweisung zu steuern.
The invention relates to a technology for transversely and longitudinally guiding reversing of a commercial vehicle (100)during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) as a following vehicle in accordance with a leading vehicle (200) in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) comprises at least one sensor (102)and/or at least one data interface (104) for sensing data of the surroundings of the commercial vehicle (100), the sensed surroundings containing the commercial vehicle (100) and/or the leading vehicle (200). Alternatively or in addition, the commercial vehicle(100)comprises at least one data interface (104)for sensing a control instruction for transverse and longitudinal guidance from the leading vehicle (200)in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) also comprises a control unit (108)which is designed to control the transverse and longitudinal guidance of the reversing of the commercial vehicle (100) during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) depending on the sensed data ofthe surroundings and/or the sensed control instruction.</description><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</subject><subject>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2021</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNjT0KwkAQhdNYiHqHaSwDSQStRRMsVFDSy7pOdkPCJOwPQs5hb5NjpNuLGSVayxSP9_g-Zuw9UuSS8gIaq-BkUflg6QZ715LQmeuksiQAc0IFArXBHjFIcHYdL-6uVUZnTCrzQTQcrWnevUErNLBSQ1KVAr8TEOMSDsw9Bbvi4CTDF_0Tp94o612cDTnx5kmcbnY-1tUFdc04EprLNg6DqL8gCKPlah0u_uVescVXOQ</recordid><startdate>20210826</startdate><enddate>20210826</enddate><creator>Vordermaier, Fabian</creator><creator>Klein, Torsten</creator><creator>Zimmermann, Andreas</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20210826</creationdate><title>Technik zur Quer- und Längsführung einer gesteuerten Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs</title><author>Vordermaier, Fabian ; Klein, Torsten ; Zimmermann, Andreas</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102020001267A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2021</creationdate><topic>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</topic><topic>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Vordermaier, Fabian</creatorcontrib><creatorcontrib>Klein, Torsten</creatorcontrib><creatorcontrib>Zimmermann, Andreas</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Vordermaier, Fabian</au><au>Klein, Torsten</au><au>Zimmermann, Andreas</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Technik zur Quer- und Längsführung einer gesteuerten Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs</title><date>2021-08-26</date><risdate>2021</risdate><abstract>Eine Technik zur Quer- und Längsführung einer Rückwärtsfahrt eines Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100)als Folgefahrzeug nach Maßgabe eines Führungsfahrzeugs (200) in einer Umgebung des Nutzfahrzeugs (100) wird beschrieben. Das Nutzfahrzeug (100) umfasst mindestens einen Sensor (102) und/oder mindestens eine Datenschnittstelle (104) zur Erfassung von Daten der Umgebung des Nutzfahrzeugs (100), wobei die erfasste Umgebung das Nutzfahrzeug (100) und/oder das Führungsfahrzeug (200) umfasst. Alternativ oder ergänzend umfasst das Nutzfahrzeug (100) mindestens eine Datenschnittstelle (104) zur Erfassung einer Steueranweisung der Quer- und Längsführung vom Führungsfahrzeug (200) in der Umgebung des Nutzfahrzeugs (100). Ferner umfasst das Nutzfahrzeug (100) eine Steuerungseinheit (108), die dazu ausgebildet ist, die Quer- und Längsführung der Rückwärtsfahrt des Nutzfahrzeugs (100) beim gesteuerten Einparken und/oder Rangieren des Nutzfahrzeugs (100) abhängig von den erfassten Daten der Umgebung und/oder der erfassten Steueranweisung zu steuern.
The invention relates to a technology for transversely and longitudinally guiding reversing of a commercial vehicle (100)during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) as a following vehicle in accordance with a leading vehicle (200) in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) comprises at least one sensor (102)and/or at least one data interface (104) for sensing data of the surroundings of the commercial vehicle (100), the sensed surroundings containing the commercial vehicle (100) and/or the leading vehicle (200). Alternatively or in addition, the commercial vehicle(100)comprises at least one data interface (104)for sensing a control instruction for transverse and longitudinal guidance from the leading vehicle (200)in the surroundings of the commercial vehicle (100). The commercial vehicle (100) also comprises a control unit (108)which is designed to control the transverse and longitudinal guidance of the reversing of the commercial vehicle (100) during controlled parking and/or manoeuvring of the commercial vehicle (100) depending on the sensed data ofthe surroundings and/or the sensed control instruction.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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