Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus eines Hybridantriebsstrangs für ein Kraftfahrzeug
Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus (2) eines Hybridantriebsstrangs (1) für ein Kraftfahrzeug, wobei der Hybridantriebsstrang (1) ein Doppelkupplungsgetriebe (3) mit einer Doppelkupplung (4), eine Verbrennungskraftmaschine (5), zumindest eine elektrische Maschine (6), wobei die...
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Format: | Patent |
Sprache: | ger |
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creator | Filp, Mathias Prost, Jacques Wendt, Moritz Keck, Ingo Schaller, Martin Kiehlneker, Alexander |
description | Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus (2) eines Hybridantriebsstrangs (1) für ein Kraftfahrzeug, wobei der Hybridantriebsstrang (1) ein Doppelkupplungsgetriebe (3) mit einer Doppelkupplung (4), eine Verbrennungskraftmaschine (5), zumindest eine elektrische Maschine (6), wobei die Verbrennungskraftmaschine (5) wie auch die elektrische Maschine (6) mit dem Doppelkupplungsgetriebe (3) antriebswirksam verbunden oder verbindbar ist, und einen Parksperrenmechanismus (2) zum formschlüssigen Feststellen eines Abtriebs (7) des Hybridantriebsstrangs (1) aufweist, wobei der Parksperrenmechanismus (2) durch einen entsprechenden Fahrerwunsch aktiviert ist, umfassend die folgenden Schritte:- Ermittlung einer Parkposition des Kraftfahrzeugs,- Ermittlung des Betriebszustands der Verbrennungskraftmaschine (5),- Schließen der Doppelkupplung (4) bei stillstehender Verbrennungskraftmaschine (5),- Aktivierung der elektrischen Maschine (6) und Übertragung eines Antriebsmoments auf den Abtrieb (7) des Hybridantriebsstrangs (1) in Abhängigkeit von der ermittelten Parkposition des Kraftfahrzeugs, und- Auslegen des Parksperrenmechanismus (2).
The invention relates to a method for deactivating a parking lock mechanism (2) of a hybrid drive train (1) of a motor vehicle, the hybrid drive train (1) having: a dual clutch transmission (3) havinga dual clutch (4); an internal combustion engine (5); at least one electric machine (6), the internal combustion engine (5) and the electric machine (6) being drivingly or connectable to the dual clutch transmission (3); the parking lock mechanism (2) for positively fixing an output end (7) of the hybrid drive train (1), said parking lock mechanism (2) being activated by a corresponding driver'sintention, comprising the following steps: determining a parking position of a motor vehicle, determining an operating state of an internal combustion engine 5, closing a dual clutch (4) when the internal combustion engine (5) is stationary, activating the electric machine (6) and transmitting a drive torque to an output end (7) of the hybrid drive train (1) as a function of the determined parkingposition of the motor vehicle, and releasing the parking lock mechanism(2). |
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The invention relates to a method for deactivating a parking lock mechanism (2) of a hybrid drive train (1) of a motor vehicle, the hybrid drive train (1) having: a dual clutch transmission (3) havinga dual clutch (4); an internal combustion engine (5); at least one electric machine (6), the internal combustion engine (5) and the electric machine (6) being drivingly or connectable to the dual clutch transmission (3); the parking lock mechanism (2) for positively fixing an output end (7) of the hybrid drive train (1), said parking lock mechanism (2) being activated by a corresponding driver'sintention, comprising the following steps: determining a parking position of a motor vehicle, determining an operating state of an internal combustion engine 5, closing a dual clutch (4) when the internal combustion engine (5) is stationary, activating the electric machine (6) and transmitting a drive torque to an output end (7) of the hybrid drive train (1) as a function of the determined parkingposition of the motor vehicle, and releasing the parking lock mechanism(2).</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; BLASTING ; CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20201224&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102019215260B3$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20201224&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102019215260B3$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Filp, Mathias</creatorcontrib><creatorcontrib>Prost, Jacques</creatorcontrib><creatorcontrib>Wendt, Moritz</creatorcontrib><creatorcontrib>Keck, Ingo</creatorcontrib><creatorcontrib>Schaller, Martin</creatorcontrib><creatorcontrib>Kiehlneker, Alexander</creatorcontrib><title>Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus eines Hybridantriebsstrangs für ein Kraftfahrzeug</title><description>Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus (2) eines Hybridantriebsstrangs (1) für ein Kraftfahrzeug, wobei der Hybridantriebsstrang (1) ein Doppelkupplungsgetriebe (3) mit einer Doppelkupplung (4), eine Verbrennungskraftmaschine (5), zumindest eine elektrische Maschine (6), wobei die Verbrennungskraftmaschine (5) wie auch die elektrische Maschine (6) mit dem Doppelkupplungsgetriebe (3) antriebswirksam verbunden oder verbindbar ist, und einen Parksperrenmechanismus (2) zum formschlüssigen Feststellen eines Abtriebs (7) des Hybridantriebsstrangs (1) aufweist, wobei der Parksperrenmechanismus (2) durch einen entsprechenden Fahrerwunsch aktiviert ist, umfassend die folgenden Schritte:- Ermittlung einer Parkposition des Kraftfahrzeugs,- Ermittlung des Betriebszustands der Verbrennungskraftmaschine (5),- Schließen der Doppelkupplung (4) bei stillstehender Verbrennungskraftmaschine (5),- Aktivierung der elektrischen Maschine (6) und Übertragung eines Antriebsmoments auf den Abtrieb (7) des Hybridantriebsstrangs (1) in Abhängigkeit von der ermittelten Parkposition des Kraftfahrzeugs, und- Auslegen des Parksperrenmechanismus (2).
The invention relates to a method for deactivating a parking lock mechanism (2) of a hybrid drive train (1) of a motor vehicle, the hybrid drive train (1) having: a dual clutch transmission (3) havinga dual clutch (4); an internal combustion engine (5); at least one electric machine (6), the internal combustion engine (5) and the electric machine (6) being drivingly or connectable to the dual clutch transmission (3); the parking lock mechanism (2) for positively fixing an output end (7) of the hybrid drive train (1), said parking lock mechanism (2) being activated by a corresponding driver'sintention, comprising the following steps: determining a parking position of a motor vehicle, determining an operating state of an internal combustion engine 5, closing a dual clutch (4) when the internal combustion engine (5) is stationary, activating the electric machine (6) and transmitting a drive torque to an output end (7) of the hybrid drive train (1) as a function of the determined parkingposition of the motor vehicle, and releasing the parking lock mechanism(2).</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>BLASTING</subject><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</subject><subject>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2020</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNzDsKwkAUheE0FqLuYRpLIQ8UbDWRgI2F2IabeCYZYsZw74xg1mbnxjTgAqxO8X-cadBewJoahlWDZ5WCWmceBuxtrWAsRJ2IW-nBX9Ohasga6bz8Yv4s2VzJOjYoRRyTrUXp94tHoI5M2o3_A3w9DyaaboLFb2fB8pCd9_kK_b2A9FTBwhVpFoVxGG3jaB1vwl2S_Os-GsRFNQ</recordid><startdate>20201224</startdate><enddate>20201224</enddate><creator>Filp, Mathias</creator><creator>Prost, Jacques</creator><creator>Wendt, Moritz</creator><creator>Keck, Ingo</creator><creator>Schaller, Martin</creator><creator>Kiehlneker, Alexander</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20201224</creationdate><title>Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus eines Hybridantriebsstrangs für ein Kraftfahrzeug</title><author>Filp, Mathias ; 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The invention relates to a method for deactivating a parking lock mechanism (2) of a hybrid drive train (1) of a motor vehicle, the hybrid drive train (1) having: a dual clutch transmission (3) havinga dual clutch (4); an internal combustion engine (5); at least one electric machine (6), the internal combustion engine (5) and the electric machine (6) being drivingly or connectable to the dual clutch transmission (3); the parking lock mechanism (2) for positively fixing an output end (7) of the hybrid drive train (1), said parking lock mechanism (2) being activated by a corresponding driver'sintention, comprising the following steps: determining a parking position of a motor vehicle, determining an operating state of an internal combustion engine 5, closing a dual clutch (4) when the internal combustion engine (5) is stationary, activating the electric machine (6) and transmitting a drive torque to an output end (7) of the hybrid drive train (1) as a function of the determined parkingposition of the motor vehicle, and releasing the parking lock mechanism(2).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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title | Verfahren zur Deaktivierung eines Parksperrenmechanismus eines Hybridantriebsstrangs für ein Kraftfahrzeug |
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