Verfahren zur Messung einer axialen Verschiebung einer Scheibe in einem Kraftfahrzeuggetriebe

Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Messung einer axialen Verschiebung einer in Rotation versetzbaren Scheibe (4) auf einer in Rotation versetzbaren Welle (3) eines Kraftfahrzeuggetriebes (2) . Es wird ein Getriebe (2) für ein Kraftfahrzeug (1) mit einer in Rotation versetzbaren Welle (3) und m...

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Hauptverfasser: Schulze, Andreas, Pechtold, Michael, Roux, Jean-Louis, Mauthofer, Thomas, Vaysse, Bertrand, Vögerl, Andreas, Günther, Daniel
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Schulze, Andreas
Pechtold, Michael
Roux, Jean-Louis
Mauthofer, Thomas
Vaysse, Bertrand
Vögerl, Andreas
Günther, Daniel
description Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Messung einer axialen Verschiebung einer in Rotation versetzbaren Scheibe (4) auf einer in Rotation versetzbaren Welle (3) eines Kraftfahrzeuggetriebes (2) . Es wird ein Getriebe (2) für ein Kraftfahrzeug (1) mit einer in Rotation versetzbaren Welle (3) und mit einer metallischen Scheibe (4) bereitgestellt, wobei die metallische Scheibe (4) mit der Welle (3) in Rotation versetzbar ist und in axialer Richtung (L) entlang der Welle (3) verschiebbar ist. Ein induktiver Positionssensor (5) wird derart an dem Getriebe (2) angeordnet, dass der induktive Positionssensor (5) von der metallischen Scheibe (4) in einer radialen Richtung beabstandet ist und ein Luftspalt (11) zwischen dem induktiven Positionssensor (5) und einer kreisrunden, zylindrischen Außenumfangsfläche (10) der metallischen Scheibe (4) entsteht. Eine axiale Verschiebung der metallischen Scheibe (4) wird mittels des induktiven Positionssensors (5) gemessen. The invention relates to a method for measuring an axial displacement of a disc (4) which can be set in rotation, on a shaft (3), which can be set in rotation, of a motor vehicle transmission (2). A transmission (2) for a motor vehicle (1), having a shaft (3) which can be set in rotation and having a metallic disc (4), is made available, wherein the metallic disc (4) can be set in rotation with the shaft (3) and can be displaced along the shaft (3) in the axial direction (L). An inductive position sensor (5) is arranged on the transmission (2) in such a way that the inductive position sensor (5) is spaced apart from the metallic disc (4) in a radial direction, and an air gap (11) is formed between the inductive position sensor (5) and a circular, cylindrical external circumferential face (10) of the metallic disc (4). Axial displacement of the metallic disc (4) is measured by means of the inductive position sensor (5).
format Patent
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Es wird ein Getriebe (2) für ein Kraftfahrzeug (1) mit einer in Rotation versetzbaren Welle (3) und mit einer metallischen Scheibe (4) bereitgestellt, wobei die metallische Scheibe (4) mit der Welle (3) in Rotation versetzbar ist und in axialer Richtung (L) entlang der Welle (3) verschiebbar ist. Ein induktiver Positionssensor (5) wird derart an dem Getriebe (2) angeordnet, dass der induktive Positionssensor (5) von der metallischen Scheibe (4) in einer radialen Richtung beabstandet ist und ein Luftspalt (11) zwischen dem induktiven Positionssensor (5) und einer kreisrunden, zylindrischen Außenumfangsfläche (10) der metallischen Scheibe (4) entsteht. Eine axiale Verschiebung der metallischen Scheibe (4) wird mittels des induktiven Positionssensors (5) gemessen. The invention relates to a method for measuring an axial displacement of a disc (4) which can be set in rotation, on a shaft (3), which can be set in rotation, of a motor vehicle transmission (2). A transmission (2) for a motor vehicle (1), having a shaft (3) which can be set in rotation and having a metallic disc (4), is made available, wherein the metallic disc (4) can be set in rotation with the shaft (3) and can be displaced along the shaft (3) in the axial direction (L). An inductive position sensor (5) is arranged on the transmission (2) in such a way that the inductive position sensor (5) is spaced apart from the metallic disc (4) in a radial direction, and an air gap (11) is formed between the inductive position sensor (5) and a circular, cylindrical external circumferential face (10) of the metallic disc (4). Axial displacement of the metallic disc (4) is measured by means of the inductive position sensor (5).</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENTS FOR MEASURING TWO OR MORE VARIABLES NOT COVEREDIN A SINGLE OTHER SUBCLASS ; BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INDICATING PRESENCE, ABSENCE, OR DIRECTION, OF MOVEMENT ; LIGHTING ; MEASURING ; MEASURING ANGLES ; MEASURING AREAS ; MEASURING IRREGULARITIES OF SURFACES OR CONTOURS ; MEASURING LENGTH, THICKNESS OR SIMILAR LINEARDIMENSIONS ; MEASURING LINEAR OR ANGULAR SPEED, ACCELERATION, DECELERATION,OR SHOCK ; MEASURING NOT SPECIALLY ADAPTED FOR A SPECIFIC VARIABLE ; MEASURING OR TESTING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR ; MECHANICAL ENGINEERING ; PHYSICS ; TARIFF METERING APPARATUS ; TESTING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2018</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20180621&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102016225132A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20180621&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102016225132A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Schulze, Andreas</creatorcontrib><creatorcontrib>Pechtold, Michael</creatorcontrib><creatorcontrib>Roux, Jean-Louis</creatorcontrib><creatorcontrib>Mauthofer, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>Vaysse, Bertrand</creatorcontrib><creatorcontrib>Vögerl, Andreas</creatorcontrib><creatorcontrib>Günther, Daniel</creatorcontrib><title>Verfahren zur Messung einer axialen Verschiebung einer Scheibe in einem Kraftfahrzeuggetriebe</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Messung einer axialen Verschiebung einer in Rotation versetzbaren Scheibe (4) auf einer in Rotation versetzbaren Welle (3) eines Kraftfahrzeuggetriebes (2) . Es wird ein Getriebe (2) für ein Kraftfahrzeug (1) mit einer in Rotation versetzbaren Welle (3) und mit einer metallischen Scheibe (4) bereitgestellt, wobei die metallische Scheibe (4) mit der Welle (3) in Rotation versetzbar ist und in axialer Richtung (L) entlang der Welle (3) verschiebbar ist. Ein induktiver Positionssensor (5) wird derart an dem Getriebe (2) angeordnet, dass der induktive Positionssensor (5) von der metallischen Scheibe (4) in einer radialen Richtung beabstandet ist und ein Luftspalt (11) zwischen dem induktiven Positionssensor (5) und einer kreisrunden, zylindrischen Außenumfangsfläche (10) der metallischen Scheibe (4) entsteht. Eine axiale Verschiebung der metallischen Scheibe (4) wird mittels des induktiven Positionssensors (5) gemessen. The invention relates to a method for measuring an axial displacement of a disc (4) which can be set in rotation, on a shaft (3), which can be set in rotation, of a motor vehicle transmission (2). A transmission (2) for a motor vehicle (1), having a shaft (3) which can be set in rotation and having a metallic disc (4), is made available, wherein the metallic disc (4) can be set in rotation with the shaft (3) and can be displaced along the shaft (3) in the axial direction (L). An inductive position sensor (5) is arranged on the transmission (2) in such a way that the inductive position sensor (5) is spaced apart from the metallic disc (4) in a radial direction, and an air gap (11) is formed between the inductive position sensor (5) and a circular, cylindrical external circumferential face (10) of the metallic disc (4). 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A transmission (2) for a motor vehicle (1), having a shaft (3) which can be set in rotation and having a metallic disc (4), is made available, wherein the metallic disc (4) can be set in rotation with the shaft (3) and can be displaced along the shaft (3) in the axial direction (L). An inductive position sensor (5) is arranged on the transmission (2) in such a way that the inductive position sensor (5) is spaced apart from the metallic disc (4) in a radial direction, and an air gap (11) is formed between the inductive position sensor (5) and a circular, cylindrical external circumferential face (10) of the metallic disc (4). Axial displacement of the metallic disc (4) is measured by means of the inductive position sensor (5).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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