Clutch operating device for motor car, has control device outputting control signal to clutch operating element by sail operation for automatic disengaging of clutch of car, where operating element drives mechanism by electrical operation

The device (10) has a hydraulic mechanism (12) for operating a clutch (14) of a motor car. A first clutch operating element (16) actuates the hydraulic mechanism by manual operation for hydraulic engaging and disengaging of the clutch. A second clutch operating element (18) drives the hydraulic mech...

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1. Verfasser: BASTIAN, KLAUS
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The device (10) has a hydraulic mechanism (12) for operating a clutch (14) of a motor car. A first clutch operating element (16) actuates the hydraulic mechanism by manual operation for hydraulic engaging and disengaging of the clutch. A second clutch operating element (18) drives the hydraulic mechanism by electrical operation and executes an automatic engaging and disengaging of the clutch. A control device (20) outputs a control signal to the second clutch operating element by sail operation for automatic disengaging of the clutch of the motor car. The first clutch operating element is designed as a clutch pedal. The second clutch operating element is designed as an electromotor. An independent claim is also included for a method for operating a clutch of a motor car. Die vorliegende Erfindung betrifft eine Kupplungsbetätigungsvorrichtung für ein Kraftfahrzeug mit einem Hydraulikmechanismus, welcher dazu ausgebildet ist, eine Kupplung des Kraftfahrzeugs zu betätigen; einem ersten Kupplungsbetätigungselement, welches dazu ausgebildet ist, durch manuelle Betätigung den Hydraulikmechanismus zum hydraulischen Einrücken und Ausrücken der Kupplung anzusteuern; einem zweiten Kupplungsbetätigungselement, welches dazu ausgebildet ist, den Hydraulikmechanismus durch elektrische Betätigung anzutreiben, wobei das zweite Kupplungsbetätigungselement dazu ausgebildet ist, ein automatisches Einrücken und Ausrücken der Kupplung auszuführen; und einer Steuereinrichtung, welche dazu ausgebildet ist, zur Einleitung eines Segelbetriebs des Kraftfahrzeugs ein Steuersignal an das zweite Kupplungsbetätigungselement zum automatischen Ausrücken der Kupplung auszugeben. Die vorliegende Erfindung betrifft des Weiteren ein entsprechendes Verfahren zur Kupplungsbetätigung für ein Kraftfahrzeug sowie ein Kraftfahrzeug mit der Kupplungsbetätigungsvorrichtung der eingangs genannten Art.