Method for determining reference-roll angle of motor car during driving on curvilinear track portion, involves calculating reference-roll angle from acceleration by functional correlation provided with shape of acceleration curve
The method involves determining a momentary lateral acceleration (ay) of a motor car (S1). A momentary reference-roll angle is calculated (S2) from the acceleration by a predetermined functional correlation (w-ay) that is provided with shape of nonlinear reference-roll angle-lateral acceleration cur...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The method involves determining a momentary lateral acceleration (ay) of a motor car (S1). A momentary reference-roll angle is calculated (S2) from the acceleration by a predetermined functional correlation (w-ay) that is provided with shape of nonlinear reference-roll angle-lateral acceleration curve in a roll angle lateral acceleration diagram, where the curve has local maximum during predetermined value of the acceleration. Modified momentary reference-roll angle is calculated (S3) by weighting the momentary reference-roll angle with speed-dependent weighing factor. Independent claims are also included for the following: (1) a device for determining reference-roll angle of a motor car during driving on curvilinear track portion (2) a motor car.
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Bestimmen eines Soll-Wankwinkels (w) eines Kraftfahrzeugs beim Befahren eines kurvenförmigen Fahrbahnabschnitts, umfassend die folgenden Schritte: S1) Bestimmen einer momentanen Querbeschleunigung (ay) des Kraftfahrzeugs, S2) Berechnen eines momentanen Soll-Wankwinkels (w) aus der momentanen Querbeschleunigung (ay) mittels wenigstens eines vorbestimmten funktionalen Zusammenhangs w(ay), wobei der wenigstens eine vorbestimmte funktionale Zusammenhang w(ay) die Gestalt einer nichtlinearen Soll-Wankwinkel-Querbeschleunigungskurve (13) aufweist, wobei diese Kurve (13) ausgehend von einem Nullwert bei einem vorbestimmten ersten Wert (ay 1) der Querbeschleunigung (ay) ein lokales Maximum (14) des Soll-Wankwinkels (w) aufweist. |
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