Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebes eines Hybrid-Fahrzeugs
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebs eines wenigstens eine Brennkraftmaschine (1) und wenigstens eine Elektromaschine (2) aufweisenden Antriebsaggregates (3) eines Fahrzeugs (10), bei welchem zur Vorbereitung des Boostbetriebes die Brennkraftmaschine (1) in einen...
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Format: | Patent |
Sprache: | ger |
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creator | RUEGER, SEBASTIAN |
description | Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebs eines wenigstens eine Brennkraftmaschine (1) und wenigstens eine Elektromaschine (2) aufweisenden Antriebsaggregates (3) eines Fahrzeugs (10), bei welchem zur Vorbereitung des Boostbetriebes die Brennkraftmaschine (1) in einen Betriebszustand mit einem erhöhten Beschleunigungspotential gesteuert wird und zum Laden eines Energiespeichers (4) die Elektromaschine (2) in einen Generatorbetrieb gesteuert wird, erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass bei Vorliegen einer gegenüber dem aktuellen Betriebszustand des Antriebsaggregates (3) erhöhten Leistungsanforderung der Ladevorgang unterbrochen und zeitgleich zur Erhöhung der Antriebsleistung des Antriebsaggregates (3) die Elektromaschine (2) zugeschaltet wird, wobei das von der Brennkraftmaschine (1) vorgehaltene erhöhte Beschleunigungspotential genutzt wird.
A method for carrying out a boosting mode of a drive unit (3), having at least one internal combustion engine (1) and at least one electric machine (2), of a vehicle (10), in which, in order to prepare the boosting mode, the internal combustion engine (1) is adjusted to an operating state with an increased acceleration potential, and in order to charge an energy accumulator (4) the electric machine (2) is adjusted to a generator mode. When a power demand which is increased compared to the current operating state of the drive unit (3) is present, the charging process is interrupted and at the same time the electric machine (2) is activated in order to increase the driving power of the drive unit (3), wherein the increased acceleration potential which is kept in reserve by the internal combustion engine (1) is utilized. |
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A method for carrying out a boosting mode of a drive unit (3), having at least one internal combustion engine (1) and at least one electric machine (2), of a vehicle (10), in which, in order to prepare the boosting mode, the internal combustion engine (1) is adjusted to an operating state with an increased acceleration potential, and in order to charge an energy accumulator (4) the electric machine (2) is adjusted to a generator mode. When a power demand which is increased compared to the current operating state of the drive unit (3) is present, the charging process is interrupted and at the same time the electric machine (2) is activated in order to increase the driving power of the drive unit (3), wherein the increased acceleration potential which is kept in reserve by the internal combustion engine (1) is utilized.</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2014</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20140417&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102012109791A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20140417&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102012109791A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>RUEGER, SEBASTIAN</creatorcontrib><title>Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebes eines Hybrid-Fahrzeugs</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebs eines wenigstens eine Brennkraftmaschine (1) und wenigstens eine Elektromaschine (2) aufweisenden Antriebsaggregates (3) eines Fahrzeugs (10), bei welchem zur Vorbereitung des Boostbetriebes die Brennkraftmaschine (1) in einen Betriebszustand mit einem erhöhten Beschleunigungspotential gesteuert wird und zum Laden eines Energiespeichers (4) die Elektromaschine (2) in einen Generatorbetrieb gesteuert wird, erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass bei Vorliegen einer gegenüber dem aktuellen Betriebszustand des Antriebsaggregates (3) erhöhten Leistungsanforderung der Ladevorgang unterbrochen und zeitgleich zur Erhöhung der Antriebsleistung des Antriebsaggregates (3) die Elektromaschine (2) zugeschaltet wird, wobei das von der Brennkraftmaschine (1) vorgehaltene erhöhte Beschleunigungspotential genutzt wird.
A method for carrying out a boosting mode of a drive unit (3), having at least one internal combustion engine (1) and at least one electric machine (2), of a vehicle (10), in which, in order to prepare the boosting mode, the internal combustion engine (1) is adjusted to an operating state with an increased acceleration potential, and in order to charge an energy accumulator (4) the electric machine (2) is adjusted to a generator mode. When a power demand which is increased compared to the current operating state of the drive unit (3) is present, the charging process is interrupted and at the same time the electric machine (2) is activated in order to increase the driving power of the drive unit (3), wherein the increased acceleration potential which is kept in reserve by the internal combustion engine (1) is utilized.</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</subject><subject>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2014</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHAPSy1KS8woSs1TqCotUnApLUrOSDu8J6OoNC9dITUzL7VYwSk_v7gkKbWkKDM1CciFCHpUJhVlpui6AbVWpZamF_MwsKYl5hSn8kJpbgZVN9cQZw_d1IL8-NTigsTk1LzUkngXV0MDIwNDI0MDS3NLQ0dDY2LVAQCgyjaN</recordid><startdate>20140417</startdate><enddate>20140417</enddate><creator>RUEGER, SEBASTIAN</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20140417</creationdate><title>Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebes eines Hybrid-Fahrzeugs</title><author>RUEGER, SEBASTIAN</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102012109791A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2014</creationdate><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</topic><topic>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</topic><topic>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</topic><topic>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</topic><topic>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>RUEGER, SEBASTIAN</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>RUEGER, SEBASTIAN</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebes eines Hybrid-Fahrzeugs</title><date>2014-04-17</date><risdate>2014</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Durchführung eines Boostbetriebs eines wenigstens eine Brennkraftmaschine (1) und wenigstens eine Elektromaschine (2) aufweisenden Antriebsaggregates (3) eines Fahrzeugs (10), bei welchem zur Vorbereitung des Boostbetriebes die Brennkraftmaschine (1) in einen Betriebszustand mit einem erhöhten Beschleunigungspotential gesteuert wird und zum Laden eines Energiespeichers (4) die Elektromaschine (2) in einen Generatorbetrieb gesteuert wird, erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass bei Vorliegen einer gegenüber dem aktuellen Betriebszustand des Antriebsaggregates (3) erhöhten Leistungsanforderung der Ladevorgang unterbrochen und zeitgleich zur Erhöhung der Antriebsleistung des Antriebsaggregates (3) die Elektromaschine (2) zugeschaltet wird, wobei das von der Brennkraftmaschine (1) vorgehaltene erhöhte Beschleunigungspotential genutzt wird.
A method for carrying out a boosting mode of a drive unit (3), having at least one internal combustion engine (1) and at least one electric machine (2), of a vehicle (10), in which, in order to prepare the boosting mode, the internal combustion engine (1) is adjusted to an operating state with an increased acceleration potential, and in order to charge an energy accumulator (4) the electric machine (2) is adjusted to a generator mode. When a power demand which is increased compared to the current operating state of the drive unit (3) is present, the charging process is interrupted and at the same time the electric machine (2) is activated in order to increase the driving power of the drive unit (3), wherein the increased acceleration potential which is kept in reserve by the internal combustion engine (1) is utilized.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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