Exhaust gas turbocharger for passenger motor car, has adjustable shaft operatively connected with drive device over worm gears, where worm gears are commonly arranged in sections with shaft bearings of bearing shaft in storage chamber

The turbocharger (1) has a turbine (2) comprising a turbine wheel and a guide vane adjusted by an adjustable shaft. The adjustable shaft is operatively connected with a drive device (12) i.e. electromotor, over worm gears. The worm gears are commonly arranged in sections with shaft bearings of a run...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: SCHNEIDER, HELMUT, KNORPP, MICHAEL, SCHAEFLEIN, JOCHEN, BAEUERLE, MICHAEL, RAPP, HOLGER, KELLNER, ANDREAS, NAU, MICHAEL, SCHWEINFURTH, REINER
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The turbocharger (1) has a turbine (2) comprising a turbine wheel and a guide vane adjusted by an adjustable shaft. The adjustable shaft is operatively connected with a drive device (12) i.e. electromotor, over worm gears. The worm gears are commonly arranged in sections with shaft bearings of a running wheel bearing shaft in a common storage chamber i.e. oil chamber. The running wheel bearing shaft is operatively connected with the turbine wheel. A worm wheel and a worm of the worm gears are arranged in the common storage chamber. Die Erfindung betrifft einen Abgasturbolader (1), insbesondere eines Personenkraftfahrzeugs, mit einer Turbine (2), die zumindest ein Turbinenlaufrad (6) und wenigstens eine mittels einer Verstellwelle (19) verstellbare Leitschaufel aufweist. Dabei ist vorgesehen, dass die Verstellwelle (19) über ein Schneckengetriebe (21) mit einer Antriebseinrichtung (12) wirkverbunden ist, wobei das Schneckengetriebe (21) wenigstens bereichsweise gemeinsam mit wenigstens einem Wellenlager (17, 18) einer mit dem Turbinenlaufrad (6) wirkverbundenen Laufradlagerwelle (7) in einem gemeinsamen Lagerraum (23) angeordnet ist.