Method for controlling electrical actuator for waste-gate valve arrangement of supercharger of internal combustion engine of motor car, involves monitoring position of gates during operation of engine with closed gates by hot position value

The method involves determining a closing position of waste-gates (21) as a cold position value before operation start of an internal combustion engine (1) according to the operation start during a load request of the internal combustion engine. The waste-gates are closed with a closing force. The r...

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1. Verfasser: LANDSMANN, GERHARD
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves determining a closing position of waste-gates (21) as a cold position value before operation start of an internal combustion engine (1) according to the operation start during a load request of the internal combustion engine. The waste-gates are closed with a closing force. The resulted closing position of the waste-gates is detected as a hot position value, and the position of the waste-gates is monitored during operation of the internal combustion engine with the closed waste-gates by the hot position value. An independent claim is also included for a device for controlling an electrical actuator for a waste-gate valve arrangement of a supercharger of an internal combustion engine. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Steuerung eines elektrischen Stellantriebes (30) für ein Wastegate einer Wastegate-Ventilanordnung (20) eines Abgasturboladers (2) einer Brennkraftmaschine (1), wobei vor Betriebsbeginn der Brennkraftmaschine (1) wenigstens die Schließstellung des Wastegates (21) als Kaltpositionswert (Poscc) ermittelt wird, nach Betriebsbeginn bei einer Lastanforderung der Brennkraftmaschine (1) das Wastegate zum Schließen mit einer ersten Schließkraft (Fw1) beaufschlagt und die dabei bewirkte Schließstellung des Wastegates (21) als Warmpositionswert (Poswc) erfasst wird und während des anschließenden Betriebs der Brennkraftmaschine (1) bei geschlossenem Wastegate (21) mittels des Warmpositionswertes (Poswc) die Position des Wastegates (21) überwacht wird. Damit lässt sich eine Überwachung von temperaturbedingten Deformation des Wastegates durchführen, so dass mechanische Schädigungen des Wastegates oder des Gehäuses des Abgasturboladers vermieden werden und der Verschleiß und die Störanfälligkeit des Systems aus Wastegate-Ventilanordnung und Abgasturbolader wesentlich reduziert werden können.