Method for adjusting low beam distribution of front light system of vehicle, involves controlling low beam distribution based on pitch motions of vehicle such that horizontal light-dark borders are adjusted independent of pitch motions

The method involves detecting a height profile of a road surface in the vicinity (NB) of a driving path (S) along a direction of travel of a vehicle (F1) as a vehicle environment, where the height profile includes unevenness of the road surface. Low beam distribution is controlled by a control unit...

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Hauptverfasser: EGGERS, HELMUTH, STEIN, FRIDTJOF
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves detecting a height profile of a road surface in the vicinity (NB) of a driving path (S) along a direction of travel of a vehicle (F1) as a vehicle environment, where the height profile includes unevenness of the road surface. Low beam distribution is controlled by a control unit based on prognosticated pitch motions of the vehicle such that horizontal light-dark borders (HDG) of low beam distribution (LV) are adjusted independent of the pitch motions in a preset distance along the direction of travel of the vehicle. An independent claim is also included for a device for adjusting a low beam distribution of a front light system of a vehicle. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Einstellung einer Fahrlichtverteilung (LV) eines Frontlichtsystems eines Fahrzeugs (F1), wobei mittels zumindest einer Umgebungserfassungseinheit (1.1) eine Fahrzeugumgebung erfasst wird und mittels zumindest einer Steuereinheit (1.3) die Fahrlichtverteilung (LV) eingestellt wird, Erfindungsgemäß wird als Fahrzeugumgebung ein in einem Nahbereich (NB) befindliches Höhenprofil (HP2) einer in Fahrtrichtung vor dem Fahrzeug (F1) in einem Rollweg von dessen Rädern befindlichen Fahrbahnoberfläche erfasst, wobei das Höhenprofil (HP2) Unebenheiten der Fahrbahnoberfläche beinhaltet und voraussichtliche, von den Unebenheiten hervorgerufene Nickbewegungen des Fahrzeugs (F1) prognostiziert werden. Mittels der Steuereinheit (1.3) wird in Abhängigkeit der prognostizierten Nickbewegungen eine Steuerung der Fahrlichtverteilung (LV) in der Art durchgeführt, dass eine horizontale Hell-Dunkel-Grenze (HDG) der Fahrlichtverteilung (LV) unabhängig von den Nickbewegungen in einer vorgegebenen Distanz in Fahrtrichtung vor dem Fahrzeug (F1) eingestellt wird. Die Erfindung betrifft weiterhin eine Vorrichtung (1) zur Einstellung einer Fahrlichtverteilung (LV) eines Frontlichtsystems eines Fahrzeugs (F1).