Method for supporting driver of motor car during overriding in oncoming traffic situation in two-lane road, involves triggering safety response for reducing or preventing collision of motor car with object, if criticality criterion is met
The method involves computing a collision occurrence remaining time (35) if an oncoming traffic object (21) i.e. motor car, is continuously driven on a lane (27) on which a motor car (1) is driving. A collision avoidance time (33) required for quick and stable travel of the object to another lane (2...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext bestellen |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | The method involves computing a collision occurrence remaining time (35) if an oncoming traffic object (21) i.e. motor car, is continuously driven on a lane (27) on which a motor car (1) is driving. A collision avoidance time (33) required for quick and stable travel of the object to another lane (29) is computed. The possibility of the collision of the motor car with the object is determined based on a criticality criterion defined based on the comparison of the remaining and avoidance times. A safety response is triggered for reducing or preventing the collision, if the criterion is met. The safety response comprises an output of a warning i.e. horn, to a driver of the motor car and/or at the oncoming traffic object.
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Unterstützen eines Fahrers (7) eines Kraftfahrzeugs (1) in einer Gegenverkehrssituation mit einem dem Kraftfahrzeug (1) auf einem Fahrstreifen (27) des Kraftfahrzeugs (1) entgegenkommenden Gegenverkehrsobjekt (21). Um ein verbessertes Unterstützen des Fahrers (7) zu erzielen, werden beim Erkennen dieser Gegenverkehrssituation eine Aufpralleintrittsrestzeit (35) als verbleibende Zeitdauer bis zu einer möglichen Kollision des Kraftfahrzeugs (1) mit dem Gegenverkehrsobjekt (21) sowie eine für ein Ausweichen des Gegenverkehrsobjekts (21) auf einen benachbarten Fahrstreifen (29) benötigte Ausweichzeit (33) berechnet. Anhand der Abweichung zwischen der Aufpralleintrittsrestzeit (35) und der Ausweichzeit (33) wird erkannt, ob eine Kollisionsgefahr besteht und ggf. eine Sicherheitsreaktion zum Mindern oder Beseitigen der Kollisionsgefahr ausgelöst. |
---|