Molding tool for deforming component, particularly inner lining part of vehicle, comprises molding tool half and another molding tool half, which are movable relative to each other between open position and closed position

The molding tool (1) comprises a molding tool half (W1) and another molding tool half (W2), which are movable relative to each other between an open position and a closed position. The molding tool halves form a hollow space in the closed position. The former or latter molding tool half has a sectio...

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1. Verfasser: ZEMMRICH, RENE
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The molding tool (1) comprises a molding tool half (W1) and another molding tool half (W2), which are movable relative to each other between an open position and a closed position. The molding tool halves form a hollow space in the closed position. The former or latter molding tool half has a section (13.1,13.2) at one of its contour making surfaces facing the hollow space with an adhesion or frictional coefficients, which are at a factor 1.2 larger than the adhesion or frictional coefficients of another section of the contour making surface of the other molding tool half. Independent claims are included for the following: (1) a method for deforming a component, particularly an inner lining part of a vehicle with a molding tool; and (2) a method for enhancing and maintaining the in-situ layer of a back-injecting part in a molding tool. Die Erfindung betrifft ein Formwerkzeug (1) zum Verformen eines Bauteils (100), insbesondere eines Innenverkleidungsteils eines Fahrzeugs, wobei das Formwerkzeug (1) eine erste Formwerkzeug-Hälfte (W1) und eine zweite Formwerkzeug-Hälfte (W2) aufweist, die relativ zueinander zwischen einer offenen und einer geschlossenen Stellung bewegbar sind und in der geschlossenen Stellung einen Hohlraum bilden, wobei die erste und/oder zweite Formwerkzeug-Hälfte (W1, W2) an einer ihrer dem Hohlraum zugewandten und konturgebenden Oberfläche (13, 13.1, 13.2) zumindest einen ersten Abschnitt (13, 13.1, 13.2) mit einer Griffigkeit/einem Reibungskoeffizienten aufweist, der/die um einen Faktor 1,2 größer ist als die Griffigkeit/der Reibungskoeffizienten eines Abschnittes der konturgebenden Oberfläche der jeweils anderen Formwerkzeug-Hälfte (W1, W2), der dem ersten Abschnitt mit größerer Griffigkeit/größerem Reibungskoeffizienten der ersten Formwerkzeug-Hormwerkzeuges gegenüberliegt. Außerdem betrifft die Erfindung ein Verfahren zum Verformen eines Bauteils (100) mit einem solchen Formwerkzeug (1) sowie in Verfahren zum Verbessern und Aufrechterhalten der In-situ-Lage eines zu hinterspritzenden Teils in einem Formwerkzeug.