Longitudinal adjustable steering column e.g. steering shaft of motor car, has energy absorber device that is directly arranged in series between guide pipe and control unit in which power is flowed to fix guide pipe by control unit
The steering column (1) has servo-motor control units (4,5) to adjust and fix a guide pipe (2) relative to a jacket tube (3) along adjustable direction (6). An energy absorber device (12) has an energy absorber element that is transformable under power consumption for absorption of impact energy. Th...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The steering column (1) has servo-motor control units (4,5) to adjust and fix a guide pipe (2) relative to a jacket tube (3) along adjustable direction (6). An energy absorber device (12) has an energy absorber element that is transformable under power consumption for absorption of impact energy. The fixation of the guide pipe is carried out through the control unit by using the flow of power between the guide pipe and control unit. The energy absorber device is arranged as independent component and is directly arranged in series between the guide pipe and control unit.
Die Erfindung betrifft eine längsverstellbare Kraftfahrzeuglenksäule mit Führungsrohr (2), Mantelrohr (3), Verstelleinrichtung (4, 5) und Energieabsorbereinrichtung (12) zur Absorption von Aufprallenergie. Die Verstelleinrichtung (4, 5) umfasst eine Stelleinheit (4) zur Verstellung (6) und Fixierung des Führungsrohrs (2) relativ zum Mantelrohr (3). Die Kraftfahrzeuglenksäule zeichnet sich dadurch aus, dass die Energieabsorbereinrichtung (12) als eigenständige Baugruppe ausgebildet und in Reihe innerhalb des Kraftflusses unmittelbar zwischen Führungsrohr (2) und Stelleinheit (4) angeordnet ist. Die Kraftfahrzeuglenksäule ermöglicht mit einem Minimum an konstruktivem Aufwand, Bauraum, Masse und Kosten, sowie unter Entfall einer eigenen Gleitschnittstelle für die Crashkompression der Lenksäule, die Integration der Energieabsorbereinrichtung in die Verstelleinrichtung der Kraftfahrzeuglenksäule. Die Energieabsorbereinrichtung lässt sich zudem modular austauschbar ausführen, wodurch die Lenksäule mit geringem Aufwand an unterschiedliche Einsatzzwecke bzw. Fahrzeugklassen angepasst werden kann. |
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