Control device for all-terrain vehicle, has component e.g. all-wheel coordinator, for determining upper limit and lower limit for momentary portion of axle, and another component for distributing drive moment within limits between axles

The device (18) has an axle (11), and a pure electrically or hydraulically or internal combustion engine-driven axle (12), where the device determines total drive moment for a motor vehicle (10) and distributes the moment between the axles. A component (19) e.g. all-wheel coordinator, determines upp...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: GANTIKOW, MARKUS, BENDER, DOMINIK, BITTNER, CHRISTOPH, FUHR, FLORIAN
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The device (18) has an axle (11), and a pure electrically or hydraulically or internal combustion engine-driven axle (12), where the device determines total drive moment for a motor vehicle (10) and distributes the moment between the axles. A component (19) e.g. all-wheel coordinator, determines upper limit and lower limit for momentary portion of the former axle based on the drive moment and driving situation of the motor vehicle. Another component (20) e.g. drive moment coordinator, distributes the drive moment within the limits between the axles based on energetic influence factors. An independent claim is also included for a method for operating a control device. Steuereinrichtung (18) für ein Kraftfahrzeug mit einer ersten angetriebenen Achse (11) und einer zweiten angetriebenen Achse (12), wobei die Steuereinrichtung (18) abhängig von einem Fahrerwunsch ein Gesamtantriebsmoment für das Kraftfahrzeug bestimmt und das Gesamtantriebsmoment zwischen den beiden Achsen verteilt, wobei eine erste Komponente (19) der Steuereinrichtung (18) abhängig von dem Gesamtantriebsmoment und abhängig von einer Fahrsituation des Kraftfahrzeugs eine Obergrenze und eine Untergrenze für den Momentanteil der ersten, rein elektrisch angetriebenen Achse (11) am Gesamtantriebsmoment bestimmt und einer zweiten Komponente (20) der Steuereinrichtung bereitstellt, und wobei die zweite Komponente (20) der Steuereinrichtung (18) abhängig von energetischen Einflussgrößen das Gesamtantriebsmoment innerhalb der von der ersten Komponente (19) vorgegebenen Grenzen zwischen den beiden Achsen (11, 12) verteilt.