Method for operating catalyst, involves supplying catalyst with exhaust gas from internal combustion engine, where catalyst size is updated indicating change in catalyst during consecutive use

The method involves supplying a catalyst with an exhaust gas from an internal combustion engine, where the catalyst size is updated indicating the change in catalyst during consecutive use. The catalyst is heated (S14) with a predetermined condition depending on the last valid value for the size, wh...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: MALY, CHRISTIAN, FROEHLER, MATTHIAS, GRIGO, MICHAEL
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves supplying a catalyst with an exhaust gas from an internal combustion engine, where the catalyst size is updated indicating the change in catalyst during consecutive use. The catalyst is heated (S14) with a predetermined condition depending on the last valid value for the size, where the heating period is determined as a function of the last valid value for the size. The efficiency of the combustion engine is determined depending on the last valid value for the size, particularly by establishing an ignition angle. Beim Betrieb eines Katalysators wird fortlaufend eine die Alterung des Katalysators angebende Kenngröße fortgeschrieben. Beispielsweise wird das Integral des Produktes aus Katalysatortemperatur abzüglich eines Grenzwertes und Abgasmassenstrom des Abgases aus der Verbrennungskraftmaschine über die Betriebszeit des Katalysators ständig neu berechnet. In Abhängigkeit von dem letztgültigen Wert für diese Größe wird dann der Katalysator beheizt. Auf diese Weise kann einer Alterung des Katalysators beim Beheizen desselben besonders gut Rechnung getragen werden, ohne dass übermäßig viel Kohlendioxid emittiert wird.