Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle

The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dyna...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: RADKE, TOBIAS, MEGYESI, PETER, ROTH, MARTIN, WAHL, HANS-GEORG, BASTIAN, KLAUS, ZIEGLER, ARTUR
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page
container_issue
container_start_page
container_title
container_volume
creator RADKE, TOBIAS
MEGYESI, PETER
ROTH, MARTIN
WAHL, HANS-GEORG
BASTIAN, KLAUS
ZIEGLER, ARTUR
description The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dynamics data of the preceding vehicle and travel route data corresponding to the current position of the preceding vehicle. Driving behavior of the preceding vehicle is prognosticated based on the characteristic values and travel route data of a travel route (17) lying ahead of the preceding vehicle. The driving dynamics data comprises driving speed, deviations in speed limits, longitudinal accelerations, lateral accelerations and yaw rates. The travel route data comprises inclined route, route turning radius and/or speed limits. Es wird ein Verfahren zur Prognose des Fahrverhaltens eines vorausfahrenden Fahrzeugs durch eine Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung eines hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs vorgeschlagen. So wird zunächst durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs aus der jeweiligen aktuellen Position des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs und aus dem jeweiligen aktuellen Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelt. Die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs ermittelt aus aktuellen Position des vorausfahrenden Fahrzeugs passende Fahrtstreckendaten und aus für die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelten fahrdynamischen Daten des vorausfahrenden Fahrzeugs Kennwerte für das vorausfahrende Fahrzeug. Anschließend wird durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs, aus den Kennwerten für das vorausfahrende Fahrzeug und aus den Fahrtstreckendaten einer dem vorausfahrenden Fahrzeug voraus liegenden Fahrtstrecke das Fahrverhalten des vorausfahrenden Fahrzeugs prognostiziert.
format Patent
fullrecord <record><control><sourceid>epo_EVB</sourceid><recordid>TN_cdi_epo_espacenet_DE102011002275A1</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>DE102011002275A1</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-epo_espacenet_DE102011002275A13</originalsourceid><addsrcrecordid>eNqNjrFOAzEMhm9hQMA7eGGD6u4QYq5KEQsbe-Um_zWWQnxy0ki8NM_ARWoHBAOTpe___dmX3dcbSlBPkxrNpoekWTLpRN6kSjrQHoGrLOnCZoODb7QiiIto8EPLkp6BrLA6Icd2R5Kqxop8lhdxXJrhl3_PGZ40kQts7ApMWpsqx-Oyz8lTMa6IZHosIM-F2_0fMH42Jwew__Ph6-5i4phxc5pX3e3L9n3zeo9Zd8gzOySU3fN26Md-GPp-HJ8e18PDf3vfBLF0Bw</addsrcrecordid><sourcetype>Open Access Repository</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>patent</recordtype></control><display><type>patent</type><title>Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle</title><source>esp@cenet</source><creator>RADKE, TOBIAS ; MEGYESI, PETER ; ROTH, MARTIN ; WAHL, HANS-GEORG ; BASTIAN, KLAUS ; ZIEGLER, ARTUR</creator><creatorcontrib>RADKE, TOBIAS ; MEGYESI, PETER ; ROTH, MARTIN ; WAHL, HANS-GEORG ; BASTIAN, KLAUS ; ZIEGLER, ARTUR</creatorcontrib><description>The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dynamics data of the preceding vehicle and travel route data corresponding to the current position of the preceding vehicle. Driving behavior of the preceding vehicle is prognosticated based on the characteristic values and travel route data of a travel route (17) lying ahead of the preceding vehicle. The driving dynamics data comprises driving speed, deviations in speed limits, longitudinal accelerations, lateral accelerations and yaw rates. The travel route data comprises inclined route, route turning radius and/or speed limits. Es wird ein Verfahren zur Prognose des Fahrverhaltens eines vorausfahrenden Fahrzeugs durch eine Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung eines hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs vorgeschlagen. So wird zunächst durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs aus der jeweiligen aktuellen Position des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs und aus dem jeweiligen aktuellen Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelt. Die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs ermittelt aus aktuellen Position des vorausfahrenden Fahrzeugs passende Fahrtstreckendaten und aus für die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelten fahrdynamischen Daten des vorausfahrenden Fahrzeugs Kennwerte für das vorausfahrende Fahrzeug. Anschließend wird durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs, aus den Kennwerten für das vorausfahrende Fahrzeug und aus den Fahrtstreckendaten einer dem vorausfahrenden Fahrzeug voraus liegenden Fahrtstrecke das Fahrverhalten des vorausfahrenden Fahrzeugs prognostiziert.</description><language>eng ; ger</language><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2012</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20121031&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102011002275A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76419</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20121031&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102011002275A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>RADKE, TOBIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>MEGYESI, PETER</creatorcontrib><creatorcontrib>ROTH, MARTIN</creatorcontrib><creatorcontrib>WAHL, HANS-GEORG</creatorcontrib><creatorcontrib>BASTIAN, KLAUS</creatorcontrib><creatorcontrib>ZIEGLER, ARTUR</creatorcontrib><title>Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle</title><description>The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dynamics data of the preceding vehicle and travel route data corresponding to the current position of the preceding vehicle. Driving behavior of the preceding vehicle is prognosticated based on the characteristic values and travel route data of a travel route (17) lying ahead of the preceding vehicle. The driving dynamics data comprises driving speed, deviations in speed limits, longitudinal accelerations, lateral accelerations and yaw rates. The travel route data comprises inclined route, route turning radius and/or speed limits. Es wird ein Verfahren zur Prognose des Fahrverhaltens eines vorausfahrenden Fahrzeugs durch eine Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung eines hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs vorgeschlagen. So wird zunächst durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs aus der jeweiligen aktuellen Position des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs und aus dem jeweiligen aktuellen Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelt. Die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs ermittelt aus aktuellen Position des vorausfahrenden Fahrzeugs passende Fahrtstreckendaten und aus für die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelten fahrdynamischen Daten des vorausfahrenden Fahrzeugs Kennwerte für das vorausfahrende Fahrzeug. Anschließend wird durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs, aus den Kennwerten für das vorausfahrende Fahrzeug und aus den Fahrtstreckendaten einer dem vorausfahrenden Fahrzeug voraus liegenden Fahrtstrecke das Fahrverhalten des vorausfahrenden Fahrzeugs prognostiziert.</description><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</subject><subject>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2012</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNjrFOAzEMhm9hQMA7eGGD6u4QYq5KEQsbe-Um_zWWQnxy0ki8NM_ARWoHBAOTpe___dmX3dcbSlBPkxrNpoekWTLpRN6kSjrQHoGrLOnCZoODb7QiiIto8EPLkp6BrLA6Icd2R5Kqxop8lhdxXJrhl3_PGZ40kQts7ApMWpsqx-Oyz8lTMa6IZHosIM-F2_0fMH42Jwew__Ph6-5i4phxc5pX3e3L9n3zeo9Zd8gzOySU3fN26Md-GPp-HJ8e18PDf3vfBLF0Bw</recordid><startdate>20121031</startdate><enddate>20121031</enddate><creator>RADKE, TOBIAS</creator><creator>MEGYESI, PETER</creator><creator>ROTH, MARTIN</creator><creator>WAHL, HANS-GEORG</creator><creator>BASTIAN, KLAUS</creator><creator>ZIEGLER, ARTUR</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20121031</creationdate><title>Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle</title><author>RADKE, TOBIAS ; MEGYESI, PETER ; ROTH, MARTIN ; WAHL, HANS-GEORG ; BASTIAN, KLAUS ; ZIEGLER, ARTUR</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102011002275A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; ger</language><creationdate>2012</creationdate><topic>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</topic><topic>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>RADKE, TOBIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>MEGYESI, PETER</creatorcontrib><creatorcontrib>ROTH, MARTIN</creatorcontrib><creatorcontrib>WAHL, HANS-GEORG</creatorcontrib><creatorcontrib>BASTIAN, KLAUS</creatorcontrib><creatorcontrib>ZIEGLER, ARTUR</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>RADKE, TOBIAS</au><au>MEGYESI, PETER</au><au>ROTH, MARTIN</au><au>WAHL, HANS-GEORG</au><au>BASTIAN, KLAUS</au><au>ZIEGLER, ARTUR</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle</title><date>2012-10-31</date><risdate>2012</risdate><abstract>The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dynamics data of the preceding vehicle and travel route data corresponding to the current position of the preceding vehicle. Driving behavior of the preceding vehicle is prognosticated based on the characteristic values and travel route data of a travel route (17) lying ahead of the preceding vehicle. The driving dynamics data comprises driving speed, deviations in speed limits, longitudinal accelerations, lateral accelerations and yaw rates. The travel route data comprises inclined route, route turning radius and/or speed limits. Es wird ein Verfahren zur Prognose des Fahrverhaltens eines vorausfahrenden Fahrzeugs durch eine Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung eines hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs vorgeschlagen. So wird zunächst durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs aus der jeweiligen aktuellen Position des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs und aus dem jeweiligen aktuellen Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelt. Die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs ermittelt aus aktuellen Position des vorausfahrenden Fahrzeugs passende Fahrtstreckendaten und aus für die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelten fahrdynamischen Daten des vorausfahrenden Fahrzeugs Kennwerte für das vorausfahrende Fahrzeug. Anschließend wird durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs, aus den Kennwerten für das vorausfahrende Fahrzeug und aus den Fahrtstreckendaten einer dem vorausfahrenden Fahrzeug voraus liegenden Fahrtstrecke das Fahrverhalten des vorausfahrenden Fahrzeugs prognostiziert.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
fulltext fulltext_linktorsrc
identifier
ispartof
issn
language eng ; ger
recordid cdi_epo_espacenet_DE102011002275A1
source esp@cenet
subjects CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION
CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES
PERFORMING OPERATIONS
ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT
TRANSPORTING
VEHICLES IN GENERAL
title Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-08T01%3A56%3A23IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-epo_EVB&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:patent&rft.genre=patent&rft.au=RADKE,%20TOBIAS&rft.date=2012-10-31&rft_id=info:doi/&rft_dat=%3Cepo_EVB%3EDE102011002275A1%3C/epo_EVB%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true