Method for prognosis of driving behavior of preceding vehicle of motor vehicle i.e. motor car, involves prognosticating driving behavior based on characteristic values and travel route data of travel route lying ahead of preceding vehicle
The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dyna...
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Format: | Patent |
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Zusammenfassung: | The method involves determining a current position of a preceding vehicle (11) based on a current distance (delta X) between the preceding vehicle and a motor vehicle (10) and a current position of the motor vehicle. Characteristic values of the preceding vehicle are determined based on driving dynamics data of the preceding vehicle and travel route data corresponding to the current position of the preceding vehicle. Driving behavior of the preceding vehicle is prognosticated based on the characteristic values and travel route data of a travel route (17) lying ahead of the preceding vehicle. The driving dynamics data comprises driving speed, deviations in speed limits, longitudinal accelerations, lateral accelerations and yaw rates. The travel route data comprises inclined route, route turning radius and/or speed limits.
Es wird ein Verfahren zur Prognose des Fahrverhaltens eines vorausfahrenden Fahrzeugs durch eine Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung eines hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs vorgeschlagen. So wird zunächst durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs aus der jeweiligen aktuellen Position des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs und aus dem jeweiligen aktuellen Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelt. Die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs ermittelt aus aktuellen Position des vorausfahrenden Fahrzeugs passende Fahrtstreckendaten und aus für die jeweilige aktuelle Position des vorausfahrenden Fahrzeugs ermittelten fahrdynamischen Daten des vorausfahrenden Fahrzeugs Kennwerte für das vorausfahrende Fahrzeug. Anschließend wird durch die Kraftfahrzeugsteuerungseinrichtung des hinter dem vorausfahrenden Fahrzeug fahrenden Fahrzeugs, aus den Kennwerten für das vorausfahrende Fahrzeug und aus den Fahrtstreckendaten einer dem vorausfahrenden Fahrzeug voraus liegenden Fahrtstrecke das Fahrverhalten des vorausfahrenden Fahrzeugs prognostiziert. |
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