Multi-speed gear for vehicle, has brake and coupling device comprising actuator for decelerating ring gear of planetary gears under release of planetary gear cage in shift position and coupling ring gear with cage in another shift position

The gear (1) has a coupling device (6) for coupling a gear box input (7) to a motor output shaft. A transmission drive shaft (8) and a gear box driven shaft (9) accommodate spur gear pairs (4), and planetary gears (3) are arranged between the casing and input. A brake and coupling device (15) has an...

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Hauptverfasser: BARNBECK, ARMIN, REMMLER, MATHIAS, KUNZE, CHRISTIAN
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The gear (1) has a coupling device (6) for coupling a gear box input (7) to a motor output shaft. A transmission drive shaft (8) and a gear box driven shaft (9) accommodate spur gear pairs (4), and planetary gears (3) are arranged between the casing and input. A brake and coupling device (15) has an actuator (16) selectively holding the gears in a freewheeling condition in a shift position (17), decelerating a ring gear (20) of the planetary gears under release of a planetary gear cage (12) in another shift position (18) and coupling the ring gear with the cage in a third shift position (19). Die Anmeldung betrifft ein Mehrganggetriebe (1) mit Drehmomentverzweigungssystem (2) über ein Planetengetriebe (3). Das Mehrganggetriebe (1) weist eine Stirnradpaarung (4) für jeden Gang, eine Kupplungsglocke (5) zur Aufnahme einer Kupplungsvorrichtung (6) zum Ankuppeln eines Getriebeeingangs (7) an eine Motorabtriebswelle, mindestens eine Getriebeantriebswelle (8) und eine Getriebeabtriebswelle (9) zur Aufnahme der Stirnradpaarungen (4) der Gänge, und einen Getriebeausgang (10) mit einem Abtriebszahnrad (11) auf der Getriebeabtriebswelle (9) auf. Zwischen der Kupplungsglocke (5) und dem Getriebeeingang (7) ist das Planetengetriebe (3) angeordnet, dessen Planetenradkäfig (12) einen Stirnradzanz (14) des Abtriebszahnrads (11) kämmt. Eine Brems- und Koppelvorrichtung (15) weist einen Aktuator (16) auf, der wahlweise in einer ersten Schaltposition (17) das Planetengetriebe (3) in einem Freilaufzustand hält, in einer zweiten Schaltposition (18) ein Hohlrad (20) des Planetengetriebes (3) unter Freigabe des Planetenradkäfigs (12) einbremst und in einer dritten Schaltposition (19) das Hohlrad (20) mit dem Planetenradkäfig (12) koppelt.