Method for determining modeling value of pressure in air supply portion of e.g. diesel engine of motor system, involves determining modeling value of pressure by resolving difference equation with determined current physical quantities
The method involves determining current physical quantities of an air mass current flowing into an air supply portion (4), temperature of air before a butterfly valve (8), a volumetric flow into an internal combustion engine (2), and a position of the butterfly valve. A difference equation is discre...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The method involves determining current physical quantities of an air mass current flowing into an air supply portion (4), temperature of air before a butterfly valve (8), a volumetric flow into an internal combustion engine (2), and a position of the butterfly valve. A difference equation is discretized, where the difference equation results with help of an ideal gas equation and a choke equation for modeling the butterfly valve. A modeling value of pressure is determined by resolving the difference equation with the help of the determined current physical quantities. Independent claims are also included for the following: (1) a device for determining a modeling value of pressure in an air supply portion of a motor system (2) a motor system comprising an air supply portion for supplying air (3) a computer program product having a set of instructions for executing a method for determining a modeling value of pressure in an air supply portion of a motor system.
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Bestimmen eines Modellierungswerts eines Drucks in einem Luftzuführungsabschnitt eines Motorsystems (1) mit einem Verbrennungsmotor (2), wobei in dem Luftzuführungsabschnitt (4) ein Saugrohr-Bereich zwischen einer Drosselklappe (8) und dem Verbrennungsmotor (2) vorgesehen ist, wobei folgende Schritte ausgeführt werden: - Betreiben des Motorsystems (1), so dass ein Luftmassenstrom in dem Saugrohr-Bereich dem Luftmassenstrom über die Drosselklappe (8) entspricht; - Ermitteln (S3) von aktuellen physikalischen Größen eines in den Luftzuführungsabschnitt (4) strömenden Luftmassenstroms, einer Temperatur der Luft vor der Drosselklappe (8), eines Volumenstroms in den Verbrennungsmotor (2), sowie einer Stellung der Drosselklappe (8); - Bilden einer Differenzengleichung zur Diskretisierung einer Differentialgleichung, die sich mit Hilfe der idealen Gasgleichung und der Drosselgleichung zum Modellieren der Drosselklappe (8) ergibt; und - Bestimmen (S4) des Modellierungswerts des Drucks durch Lösen der Differenzengleichung mit Hilfe der ermittelten aktuellen physikalischen Größen. |
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