Method for determining charge condition of battery of motor vehicle, involves adding voltage drop to measured voltage of vehicle battery, and determining charge condition of vehicle battery from determined open-circuit voltage
The method involves measuring voltage, amperage and temperature of a vehicle battery (2). Voltage drop given in a characteristic diagram (3) is determined in dependence of the measured temperature and the measured amperage of the vehicle battery. The determined voltage drop is added to the measured...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The method involves measuring voltage, amperage and temperature of a vehicle battery (2). Voltage drop given in a characteristic diagram (3) is determined in dependence of the measured temperature and the measured amperage of the vehicle battery. The determined voltage drop is added to the measured voltage of the vehicle battery to determine open-circuit voltage. A charge condition of the vehicle battery is determined from the determined open-circuit voltage by another characteristic diagram (4). An independent claim is also included for a device for determining a charge condition of a vehicle battery, comprising sensors.
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Bestimmung eines Ladezustandes (SOC) einer Fahrzeugbatterie (2). Erfindungswesentlich ist dabei, dass - eine Spannung (U), eine Stromstärke (I) und eine Temperatur (T) der Fahrzeugbatterie (2) gemessen wird, - ein in einem ersten Kennfeld (3) hinterlegter Spannungsabfall ( U) in Abhängigkeit der Temperatur (T) und der gemessenen Stromstärke (I) ermittelt wird, - der ermittelte Spannungsabfall ( U) zu der gemessenen Spannung (U) der Fahrzeugbatterie (2) addiert und daraus eine Ruhespannung (U) ermittelt wird, - aus der Ruhespannung (U) mittels eines zweiten Kennfeldes (4) auf den Ladezustand (SOC) der Fahrzeugbatterie (2) geschlossen wird. Hierdurch lässt sich der Ladezustand (SOC) besonders genau und einfach bestimmen. |
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