Arrangement for fastening cladding to body shell of vehicle, has fastening element fitted and retained on welded studs by lugs in form-fit and force-fit manner, where surface contour of fastening element is rotation symmetrically arranged
The arrangement has a fastening element (3) e.g. clip, fitted and retained on welded studs (2) by lugs (8) in form-fit and force-fit manner. A blind hole like opening (18) is centrally arranged at a lower side of the fastening element. An inner diameter of the opening corresponds with an outer diame...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The arrangement has a fastening element (3) e.g. clip, fitted and retained on welded studs (2) by lugs (8) in form-fit and force-fit manner. A blind hole like opening (18) is centrally arranged at a lower side of the fastening element. An inner diameter of the opening corresponds with an outer diameter of a thread section (5) of the welded studs. The lugs are distributedly arranged an inner circumference of the opening. A surface contour (9) of the fastening element is rotation symmetrically arranged. The fastening element is made of plastic. An independent claim is also included for a method for fastening flat vehicle components to a body shell of a vehicle using a fastening element.
Die Erfindung betrifft eine Anordnung zur Befestigung von Fahrzeugbauteilen (7) an einer Rohbaukarosserie (1) eines Fahrzeugs mittels eines Befestigungselements (3), das an einem Schweißbolzen (2) mit einem Gewindeabschnitt (5) befestigbar ist. Erfindungsgemäß ist das Befestigungselement (3) auf den Schweißbolzen (2) aufsteckbar und mittels mehrerer Rastnasen (8) form- und kraftschlüssig auf dem Schweißbolzen (2) gehalten. Des Weiteren betrifft die Erfindung ein Verfahren zur Befestigung von Fahrzeugbauteilen (7) an einer Rohbaukarosserie (1) eines Fahrzeugs mittels eines Befestigungselements (3), das an einem Schweißbolzen (2) mit einem Gewindeabschnitt (5) befestigbar ist, wobei der Schweißbolzen (2) mittels einer Reibschweißverbindung (6) an der Rohbaukarosserie (1) befestigt wird und das Befestigungselement (3) auf den Schweißbolzen (2) aufsteckt und mittels mehrerer Rastnasen (8) form- und kraftschlüssig auf dem Schweißbolzen (2) gehalten wird. |
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