Charging device i.e. exhaust gas turbocharger, for internal combustion engine of motor vehicle, has guide vanes arranged in inflow zone for gases, and recess formed between head end and foot end of guide vanes

The device has multiple guide vanes (1) arranged in an inflow zone for gases and pivotable around an axis that is parallel to a turbine/compressor axis. The guide vanes form a closed ring that encloses a turbine/compressor wheel in a minimum opened position. A recess (2) is formed between a head end...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: MARTENS, ANATOLIJ, STREMPEL, ANDREAS, RENTZ, FLORIAN, DETTMANN, TOBIAS
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The device has multiple guide vanes (1) arranged in an inflow zone for gases and pivotable around an axis that is parallel to a turbine/compressor axis. The guide vanes form a closed ring that encloses a turbine/compressor wheel in a minimum opened position. A recess (2) is formed between a head end (3) and a foot end (4) of the guide vanes. The guide vanes are divided into a head part (5) and a foot part (6) from the head end to the foot in a longitudinal direction via the recess. Die Erfindung betrifft eine Ladeeinrichtung, insbesondere einen Abgasturbolader für ein Kraftfahrzeug, mit einer variablen Turbinen-/Verdichtergoemetrie, wobei in einem eine Turbinen-/Verdichterrad ringförmig umgebenden Zuströmzone für Gase mehrere Leitschaufeln (1) angeordnet sind. Damit ohne einen Anschlag zur Begrenzung des minimalen Einstellwinkels der Leitschaufeln (1) dennoch eine Mindestdurchströmung der Leitschaufeln (1) sichergestellt ist, werden die Leitschaufeln (1) mit Aussparungen (2, 2') an einem Leitschaufelende (3, 4) und/oder zwischen den Leitschaufelenden (3, 4) ausgestattet.