Drive unit e.g. internal-combustion engine, controlling and/or regulating method for motor vehicle, involves selecting approach speed of drive unit based on gradients of angle of depression and/or amount of angle of depression
The method involves determining an angle of depression of a control element i.e. accelerator pedal, operatable by a driver of a motor vehicle. A target torque of a drive unit of the vehicle is determined based on the angle of depression. Torque of the drive unit is controlled and/or regulated. The t...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The method involves determining an angle of depression of a control element i.e. accelerator pedal, operatable by a driver of a motor vehicle. A target torque of a drive unit of the vehicle is determined based on the angle of depression. Torque of the drive unit is controlled and/or regulated. The torque is approximated to the target torque when number of revolutions of the drive unit is increased. An approach speed of the drive unit is selected based on gradients of the angle of depression and/or amount of the angle of depression. An independent claim is also included for a device for controlling and/or regulating a drive unit of a motor vehicle.
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Steuern und/oder Regeln einer Antriebseinheit eines Kraftfahrzeugs, wobei ein Betätigungsgrad eines von einem Fahrer des Kraftfahrzeugs betätigbaren Bedienelements bekannt ist und aufgrund des Betätigungsgrades ein Zieldrehmoment für die Antriebseinheit festgelegt und das Drehmoment der Antriebseinheit gesteuert und/oder geregelt wird. Dabei ist vorgesehen, dass bei einem Erhöhen der Drehzahl der Antriebseinheit das Drehmoment dem Zieldrehmoment angenähert und eine Annäherungsgeschwindigkeit anhand des Gradienten des Betätigungsgrades und/oder des Betrages des Betätigungsgrades gewählt wird. Die Erfindung betrifft weiterhin eine Vorrichtung zur Steuerung und/oder Regelung einer Antriebseinheit eines Kraftfahrzeugs. |
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