Internal combustion engine i.e. diesel engine, operating method for motor vehicle, involves detecting measured variable, and determining difference between upstream pressure and downstream pressure of cooling device and flow rate

The method involves detecting measured variable for examining functional efficiency of a cooling device, where the cooling device is provided in an exhaust gas return line in an internal combustion engine. A difference (deltap) between upstream pressure and downstream pressure of the cooling device...

Ausführliche Beschreibung

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Hauptverfasser: HOLDGREWE, KAI, ENGEL, ULRICH, STREU, DANIEL, MOLL, GUENTER
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves detecting measured variable for examining functional efficiency of a cooling device, where the cooling device is provided in an exhaust gas return line in an internal combustion engine. A difference (deltap) between upstream pressure and downstream pressure of the cooling device and flow rate (12) via the exhaust gas return line are determined during detection of measured variable. A throttle device arranged in an exhaust strand of the engine is maximally closed for throttling exhaust gas stream acting on a turbine of an exhaust-turbocharger. An independent claim is also included for an internal combustion engine comprising a cooling device. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben einer Verbrennungskraftmaschine, bei welchem eine in einer Abgasrückführleitung angeordnete Kühleinrichtung mit Abgas beaufschlagt wird, und bei welchem zum Überprüfen einer Funktionstüchtigkeit der Kühleinrichtung wenigstens eine Messgröße (Deltap, 12) erfasst wird, wobei beim Erfassen der wenigstens einen Messgröße ein Unterschied (Deltap) zwischen einem Druck stromaufwärts und Druck stromabwärts der Kühleinrichtung und ein Durchsatz (12) durch die Abgasrückführleitung ermittelt werden. Des Weiteren betrifft die Erfindung eine Verbrennungskraftmaschine.