Internal combustion engine controlling method for drive train of motor vehicle, involves adjusting torque provided by engine to course of adjusting function corresponding to desired torque of driver after execution of switching process
The method involves adjusting output speed of an internal combustion engine (12) to a target speed during a switching process of an automatic transmission i.e. dual clutch transmission (14), of a drive train (10) of a motor vehicle. Torque provided by the combustion engine after execution of the swi...
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Format: | Patent |
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Zusammenfassung: | The method involves adjusting output speed of an internal combustion engine (12) to a target speed during a switching process of an automatic transmission i.e. dual clutch transmission (14), of a drive train (10) of a motor vehicle. Torque provided by the combustion engine after execution of the switching process is adjusted to a course of an adjusting function corresponding to desired torque of a driver after the execution of the switching process. Air quantity supplied to the combustion engine and an ignition point are changed depending on the adjusting function. An independent claim is also included for a controller for controlling an internal combustion engine of a drive train of a motor vehicle.
Vorgestellt wird ein Verfahren zur Steuerung eines Verbrennungsmotors (12) eines Triebstangs (109 eines Kraftfahrzeugs, wobei der Triebstrang (10) ein automatisiert schaltbares Getriebe umfasst, wobei während eines Schaltvorgangs des Getriebes der Verbrennungsmotor (12) von einer Ausgangsdrehzahl (46) auf eine Zieldrehzahl (48) geregelt wird. Das Verfahren zeichnet sich dadurch aus, dass ein nach Durchführung des Schaltvorgangs vom Verbrennungsmotor (12) bereitgestelltes Drehmoment (58) einem Verlauf einer Angleichungsfunktion (64) entsprechend an ein nach Durchführung des Schaltvorgangs gefordertes Fahrerwunschmoment (60) angeglichen wird. Ein unabhängiger Anspruch richtet sich auf eine zur Durchführung des Verfahrens eingerichtete Steuereinrichtung. |
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