Wet-running clutch arrangement for use as wet-running clutch in hydrodynamic torque converter to transfer torques in drive train of vehicle, has damper with input area centered with friction carrier with respect to output area of damper

The arrangement has a friction surface arrangement (22) rotatable with a housing (12) around a rotation axis (A). Another friction surface arrangement (30) is brought in friction-contact with the former friction surface arrangement and coupled with an output body (60) via a torsion vibration damper...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: RATTE, ANDREAS, SCHROEDER, ARTHUR, SUDAU, JOERG, WIRACHOWSKI, MICHAEL, LOTZE, RUEDIGER
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The arrangement has a friction surface arrangement (22) rotatable with a housing (12) around a rotation axis (A). Another friction surface arrangement (30) is brought in friction-contact with the former friction surface arrangement and coupled with an output body (60) via a torsion vibration damper (36). The latter friction arrangement exhibits a friction element (32) coupled to an input area (42) of the damper via a friction element carrier (38). The input area of the damper is radially centered with the friction element carrier with respect to an output area (52) of the damper. Eine nasslaufende Kopplungsanordnung umfasst ein mit Fluid befülltes oder befüllbares Gehäuse (12), eine mit dem Gehäuse (12) um eine Drehachse (A) drehbare erste Reibflächenanordnung (22), eine mit der ersten Reibflächenanordnung (22) in Reibeingriff bringbare und mit einem Abtriebsorgan (60) über eine Torsionsschwingungsdämpferanordnung (36) gekoppelte zweite Reibflächenanordnung (30), wobei die zweite Reibflächenanordnung (30) wenigstens ein über einen Reibelemententräger (38) an einen Eingangsbereich (42) der Torsionsschwingungsdämpferanordnung (36) angekoppeltes Reibelement (32) aufweist, wobei der Eingangsbereich (42) der Torsionsschwingungsdämpferanordnung (36) mit dem Reibelemententräger (38) bezüglich eines Ausgangsbereichs (52) der Torsionsschwingungsdämpferanordnung (36) vermittels des Reibelemententrägers (38) radial zentriert ist.