Clamping device for length and inclination adjustment and position fixing of steering shafts in motor vehicle, has guide sections enclosing shafts and arranged in housing, where release of jamming of guide sections in housing is effected
The device (100) has guide sections (110, 120) enclosing steering shafts (111, 112) and arranged in a support housing (140) in mantel shape. The housing is connected with a body (150) of a motor vehicle. A flexible element (132) is arranged in the housing, and comprises a cross section. The cross se...
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Format: | Patent |
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Zusammenfassung: | The device (100) has guide sections (110, 120) enclosing steering shafts (111, 112) and arranged in a support housing (140) in mantel shape. The housing is connected with a body (150) of a motor vehicle. A flexible element (132) is arranged in the housing, and comprises a cross section. The cross section is expanded by influencing a physical variable or is narrowed, and release of jamming of the guide sections in the support housing is effected. The flexible element is designed as a hydraulic or pneumatic pressure cuff or a lengthwise-slit spring steel cuff.
Vorgeschlagen wird eine Klemmvorrichtung (100) zur Längs- und Neigungsverstellung sowie Lagefixierung einer Lenksäule (111, 112) in einem Fahrzeug, wobei ein die Lenksäule mantelförmig umschließendes Führungsteil (110, 120) in einem Aufnahmegehäuse (140) angeordnet ist, das mit der Karosserie (150) des Fahrzeugs verbunden ist. Das Führungsteil ist mehrstückig ausgebildet und umfasst mindestens ein erstes Führungsteilstück (110) und ein zweites Führungsteilstück (120), wobei die Klemmvorrichtung (100) für jedes Führungsteilstück (110, 120) jeweils ein in dem Aufnahmegehäuse (140) angeordnetes elastisches Element (131, 132) aufweist, das einen das jeweilige Führungsteilstück (110, 120) umfassenden Querschnitt aufweist, der durch Einwirken einer physikalischen Größe (MT) sich aufweitet oder verengt und ein Lösen einer Verklemmung bzw. ein Herbeiführen einer Verklemmung des jeweiligen Führungsteilstücks (110, 120) in dem Aufnahmegehäuse (140) bewirkt. Die Vorrichtung kann z. B. auch über einen elektromotorisch betriebenen Aktuator betätigt werden. |
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