Internal-combustion engine operating method for motor vehicle, involves determining quality value and determining existence or non-existence of error of exhaust gas sensor depending on quality value

The method involves determining a control difference of a lambda controller depending on a measuring signal (MS1) of an exhaust gas sensor. The lambda controller is operated within an instability area during presence of a predetermined dead time characteristics regarding the measuring signal of the...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: SIEBER, NORBERT, SCHEUERER, JOHANNES, ROESEL, GERD
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves determining a control difference of a lambda controller depending on a measuring signal (MS1) of an exhaust gas sensor. The lambda controller is operated within an instability area during presence of a predetermined dead time characteristics regarding the measuring signal of the exhaust gas sensor. A quality value is determined depending on a portion of the controller adjusting signal or depending on the control difference over a predetermined time period. Existence or non-existence of an error of the exhaust gas sensor is determined depending on the quality value. An independent claim is also included for a device for operation of an internal-combustion engine. Verfahren und Vorrichtung zum Betreiben einer Brennkraftmaschine mit einem Abgastrakt, der an einen Abgaskatalysator und eine Abgassonde umfasst. Ein Lambdaregler ist vorgesehen, dessen Regeldifferenz abhängig von einem Messsignal der Abgassonde und einem Zwangsanregungssignal ermittelt wird und dessen Reglerstellsignal eine zuzumessende Kraftstoffmasse beeinflusst. In einem Diagnosebetrieb wird von einem Normaldatensatz (NORM_DS) bezüglich mindestens eines Reglerparameters des Lambdareglers umgeschaltet auf einen zugeordneten Diagnosedatensatz (DIAG_DS), der so vorgegeben ist, dass der Lambdaregler bei Vorhandensein zumindest eines vorgegebenen Totzeitverhaltens in Bezug auf das Messsignal der Abgassonde in seinem Instabilitätsbereich betrieben wird. Ein Gütewert wird abhängig von zumindest einem Anteil des Reglerstellsignals über eine vorgegebene Zeitdauer ermittelt. Abhängig von dem Gütewert wird auf entweder das Vorhandensein oder das Nicht-Vorhandensein eines Fehlers des Abgassensors erkannt.