Method for controlling internal-combustion engine, involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio
The method involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio. A coupling unit arranged in a drive train is partially opened depending on predetermined operating parameters. The operating brake of the motor vehicle is activated for the adjustment target de...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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creator | LINZ, LARSEN STEPHAN, ANTON |
description | The method involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio. A coupling unit arranged in a drive train is partially opened depending on predetermined operating parameters. The operating brake of the motor vehicle is activated for the adjustment target deceleration.
Die Erfindung betrifft eine Antriebseinrichtung und ein Verfahren zur Steuerung einer zumindest eine Brennkraftmaschine aufweisenden Antriebseinrichtung eines Kraftfahrzeugs, bei dem die für einen Schaltvorgang erforderlichen Kupplungsbetätigungen automatisiert durchgeführt werden, mit folgenden Verfahrensschritten: - Überwachung des Fahrzeugbetriebs auf das Vorliegen eines Schubbetriebs bei eingelegter niedrigster Gangstufe, - wobei bei Vorliegen eines Schubbetriebs bei niedrigster Gangstufe ein im Antriebsstrang angeordnetes Kupplungsmittel in Abhängigkeit von zumindest einem vorbestimmten Betriebsparameter zumindest teilweise geöffnet wird - und parallel zum Öffnungsvorgang des Kupplungsmittels Mittel zur Erzeugung eines auf das zumindest eine Antriebsrad wirkenden Bremsmoments derart angesteuert werden, dass eine vorbestimmte Zielverzögerung des Kraftfahrzeugs eingestellt wird. |
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Die Erfindung betrifft eine Antriebseinrichtung und ein Verfahren zur Steuerung einer zumindest eine Brennkraftmaschine aufweisenden Antriebseinrichtung eines Kraftfahrzeugs, bei dem die für einen Schaltvorgang erforderlichen Kupplungsbetätigungen automatisiert durchgeführt werden, mit folgenden Verfahrensschritten: - Überwachung des Fahrzeugbetriebs auf das Vorliegen eines Schubbetriebs bei eingelegter niedrigster Gangstufe, - wobei bei Vorliegen eines Schubbetriebs bei niedrigster Gangstufe ein im Antriebsstrang angeordnetes Kupplungsmittel in Abhängigkeit von zumindest einem vorbestimmten Betriebsparameter zumindest teilweise geöffnet wird - und parallel zum Öffnungsvorgang des Kupplungsmittels Mittel zur Erzeugung eines auf das zumindest eine Antriebsrad wirkenden Bremsmoments derart angesteuert werden, dass eine vorbestimmte Zielverzögerung des Kraftfahrzeugs eingestellt wird.</description><language>eng ; ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2009</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20090813&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102008007995A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,777,882,25545,76296</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20090813&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102008007995A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>LINZ, LARSEN</creatorcontrib><creatorcontrib>STEPHAN, ANTON</creatorcontrib><title>Method for controlling internal-combustion engine, involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio</title><description>The method involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio. A coupling unit arranged in a drive train is partially opened depending on predetermined operating parameters. The operating brake of the motor vehicle is activated for the adjustment target deceleration.
Die Erfindung betrifft eine Antriebseinrichtung und ein Verfahren zur Steuerung einer zumindest eine Brennkraftmaschine aufweisenden Antriebseinrichtung eines Kraftfahrzeugs, bei dem die für einen Schaltvorgang erforderlichen Kupplungsbetätigungen automatisiert durchgeführt werden, mit folgenden Verfahrensschritten: - Überwachung des Fahrzeugbetriebs auf das Vorliegen eines Schubbetriebs bei eingelegter niedrigster Gangstufe, - wobei bei Vorliegen eines Schubbetriebs bei niedrigster Gangstufe ein im Antriebsstrang angeordnetes Kupplungsmittel in Abhängigkeit von zumindest einem vorbestimmten Betriebsparameter zumindest teilweise geöffnet wird - und parallel zum Öffnungsvorgang des Kupplungsmittels Mittel zur Erzeugung eines auf das zumindest eine Antriebsrad wirkenden Bremsmoments derart angesteuert werden, dass eine vorbestimmte Zielverzögerung des Kraftfahrzeugs eingestellt wird.</description><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</subject><subject>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2009</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNzLFOw0AQBFA3KaKEf9iGLpbOoCi4RGBEQ5c-Ottj-8R519pb7O_gj3GifADVFPNmttnvF2yQljpRaoRNJcbAPQU2KPuYNzLWP8mCMIH7wDis3SxxRqJROJjo1U-KBDaaMYQmgmSC-tuqUxlXuTqq1X9f8RJsoCgLkq1n0YeWenil22KfbTofEx7uucseP6rz22eOSS5Ik2_AsMt7Vbgn516cO5Xl8bV4_q_7A2HtUqA</recordid><startdate>20090813</startdate><enddate>20090813</enddate><creator>LINZ, LARSEN</creator><creator>STEPHAN, ANTON</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20090813</creationdate><title>Method for controlling internal-combustion engine, involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio</title><author>LINZ, LARSEN ; STEPHAN, ANTON</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102008007995A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; ger</language><creationdate>2009</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</topic><topic>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>LINZ, LARSEN</creatorcontrib><creatorcontrib>STEPHAN, ANTON</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>LINZ, LARSEN</au><au>STEPHAN, ANTON</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Method for controlling internal-combustion engine, involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio</title><date>2009-08-13</date><risdate>2009</risdate><abstract>The method involves monitoring present vehicle operation from motor braking with lowest inlaid gear ratio. A coupling unit arranged in a drive train is partially opened depending on predetermined operating parameters. The operating brake of the motor vehicle is activated for the adjustment target deceleration.
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