Oil pump arrangement for internal-combustion engine, has oil pump that is actuated such that drive finger extends into drive groove formed in double clutch or drive finger extends into drive groove formed at drive wheel

The arrangement has an oil pump (18) e.g. gear pump, arranged within a double clutch transmission (1). The oil pump is actuated such that a drive finger is provided at a drive wheel for the oil pump and extends into a drive groove formed in the double clutch or the drive finger is provided at the do...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: NIKO, MICHAEL, RETTENMAIER, MARKUS
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The arrangement has an oil pump (18) e.g. gear pump, arranged within a double clutch transmission (1). The oil pump is actuated such that a drive finger is provided at a drive wheel for the oil pump and extends into a drive groove formed in the double clutch or the drive finger is provided at the double clutch and extends into a drive groove formed at the drive wheel. The transmission has a transmission housing (2) with a double clutch housing (3), where the oil pump is arranged within the double clutch housing. Die Erfindung schlägt eine Ölpumpenanordnung und deren Antrieb in einem Doppelkupplungsgetriebe vor, mit einer Ölpumpe (18), die innerhalb des Getriebes angeordnet ist, wobei der Antrieb der Ölpumpe (18) durch eine rotierende Kupplung (36) erfolgt, derart, dass zur Drehmomentübertragung an einem Antriebsrad (43) für die Ölpumpe (18) ein Mitnahmefinger (45) vorgesehen ist, der in eine in der Kupplung (36) ausgebildete Mitnahmenut (46) hineinragt oder an der Kupplung (36) ein Mitnahmefinger vorgesehen ist, der in eine an dem Antriebsrad (43) ausgebildete Mitnahmenut hineinragt. Eine solche Ölpumpenanordnung und deren Antrieb ist baulich kompakt angeordnet. Dies ermöglicht einen taumelfreien Antrieb der Ölpumpe mittels der rotierenden Kupplung.