Opening cross-section controlling device for combustion cylinder of internal-combustion engine in motor vehicle, has brake body projecting with defined length into stroke path while closing shuttle valve at valve-closing side end of path

The device has a gas shuttle valve (13) comprising a valve seat (15) enclosing an opening cross-section (11). A valve element (14) cooperates with the valve seat for releasing and closing the cross-section of the opening. A hydraulic actuator (16) actuates the valve element and comprises an adjustin...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: ENGELBERG, RALPH, LERNBECHER, ROLF
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The device has a gas shuttle valve (13) comprising a valve seat (15) enclosing an opening cross-section (11). A valve element (14) cooperates with the valve seat for releasing and closing the cross-section of the opening. A hydraulic actuator (16) actuates the valve element and comprises an adjusting piston (18) connected with the valve element. A valve brake (33) comprises a brake body (34) adjustable in a stroke direction of the piston. The brake body projects with defined length into a stroke path while closing the shuttle valve at a valve-closing side end of the stroke path. Es wird eine Vorrichtung zur Steuerung des Öffnungsquerschnitts (11) im Verbrennungszylinder (12) einer Brennkraftmaschine angegeben, die ein Gaswechselventil (13) mit einem den Öffnungsquerschnitt (11) umschließenden Ventilsitz (15) und einem mit deÖffnungsquerschnitts zusammenwirkenden Ventilglied (14), einen Aktor (16) zur Betätigung des Ventilglieds (14) mit einem mit dem Ventilglied (14) fest verbundenen, zu einer Hubbewegung antreibbaren Antriebskörper und eine durch den Antriebskörper betätigbare Ventilbremse (33) zur Reduzierung der Auftreffgeschwindigkeit des Ventilglieds (14) auf den Ventilsitz (15) aufweist. Zur fertigungstechnisch kostengünstigen Realisierung der Ventilbremse (33), die mit großer Genauigkeit reproduzierbare Bremseinsatzpunkte und Bremsgeschwindigkeiten ermöglicht, weist die Ventilbremse (33) einen in Hubrichtung des Antriebskörpers verschieblichen Bremskörper (34) mit definierter Masse auf, der zumindest beim Schließen des Gaswechselventils (13) am ventilschließseitigen Ende des Hubwegs des Antriebskörpers mit definiertere Länge (a) in den Hubweg hineinragt.