Piezoelectric component i.e. stack-shaped piezoelement, for controlling injection valve of internal-combustion engine, has external electrode arranged such that electrode is indirectly connected with electrode layer by contacting field

The component (1) has a piezoelectric layer (14) arranged between electrode layers (12, 13) in a stacking direction (11), where the electrode layers extend up to a surface section (15). A contacting field (17) with a contacting field material produced by a photo structuring process is applied on the...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: SCHOENECKER, ANDREAS, SCHUH, CARSTEN, KRETZSCHMAR, CHRISTEL, ZAPF, JOERG, GEBHARDT, SYLVIA
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The component (1) has a piezoelectric layer (14) arranged between electrode layers (12, 13) in a stacking direction (11), where the electrode layers extend up to a surface section (15). A contacting field (17) with a contacting field material produced by a photo structuring process is applied on the surface section. An external electrode (19) with an external electrode material is arranged such that the external electrode is electrically conductively indirectly connected with the electrode layer (12) by the contacting field and is electrically isolated from the electrode layer (13). Die Erfindung betrifft ein piezoelektrisches Bauteil mit mindestens einem vollaktiven Piezoelement aus Elektrodenschichten und dazwischen angeordneten piezoelektrischen Schichten. Die Elektrodenschichten sind bis an einen seitlichen Rand des Piezoelements geführt und dort kontaktiert. Zur elektrischen Kontaktierung wird eine photoempfindliche Schicht auf den seitlichen Oberflächenabschnitt aufgetragen und strukturiert belichtet. In Abhängigkeit von der verwendeten photoempfindlichen Schicht sind durch die Belichtung Kontaktierungsfelder und Isolationsfelder zugänglich. Mit der erfindungsgemäßen Struktur ist eine sichere Kontaktierung der Elektrodenschichten möglich. Verwendung findet ein vollaktiver, piezokeramischer Vielschichtaktor mit der beschriebenen Kontaktierung in der Automobiltechnik zur Ansteuerung von Kraftstoffeinspritz-Ventilen.