Charging device i.e. exhaust gas turbocharger, for motor vehicle, has shaft for supporting turbine wheel and compressor wheel, where shaft is supported in axial thrust bearing via torque proof flange plate that is connected with shaft

The device (1) has a shaft (3) supported in a housing (2), where the shaft supports a turbine wheel at a turbine side and a compressor wheel at a compressor side. The shaft is supported in a two-part axial thrust bearing (6) via a torque proof flange plate (5) that is connected with the shaft. The a...

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Hauptverfasser: STREMPEL, ANDREAS, WEISS, HARTMUT
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The device (1) has a shaft (3) supported in a housing (2), where the shaft supports a turbine wheel at a turbine side and a compressor wheel at a compressor side. The shaft is supported in a two-part axial thrust bearing (6) via a torque proof flange plate (5) that is connected with the shaft. The axial thrust bearing has torque proof bearing shells (7, 8) for supporting the flange plate in an axial direction (4) between the shells. The flange plate has a flange surface (12) that is inclined in circumferential direction. An independent claim is also included for a motor vehicle comprising a combustion engine. Die vorliegende Erfindung betrifft eine Ladeeinrichtung (1), insbesondere einen Abgasturbolader für ein Kraftfahrzeug, mit einer in einem Gehäuse (2) gelagerten Welle (3), die turbinenseitig ein Turbinenrad und verdichterseitig ein Verdichterrad trägt. Erfindungswesentlich ist dabei, dass die Welle (3) über eine drehfest mit dieser verbundene Kragenscheibe (5) in einem zweiteiligen Axiallager (6) gelagert ist.