Sail boat e.g. sail yacht, has covering body with part supports mast-keel combination linked with another part that does not support combination at fore-aft axis around rotation angle, where latter part is horizontally adjusted

The boat has a covering body (1) that is longitudinally aligned in a fore-aft axis (L), and a mast-keel combination comprising a mast (2) and a keel (3), which are arranged above and below the construction water line of body, respectively. The mast and keel are connected at a covering body part (1.1...

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1. Verfasser: BENZ, GERHARD
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The boat has a covering body (1) that is longitudinally aligned in a fore-aft axis (L), and a mast-keel combination comprising a mast (2) and a keel (3), which are arranged above and below the construction water line of body, respectively. The mast and keel are connected at a covering body part (1.1) in a rigid manner. The body part (1.1) supporting the combination is swivellably linked with another covering body part (1.2) that does not support the combination at the axis (L) around an angle of rotation, using a swivel joint. The body part (1.2) can be adjusted in a horizontal direction. Aufgabe der Erfindung ist es, eine Segel-Yacht mit einem krängenden und einem nicht krängenden Bootsrumpf-Teilkörper zu schaffen, die hinsichtlich des krängenden Bootsrumpf-Teilkörpers herkömmlich besegelt und befahren werden kann und die im Hinblick auf den nicht krängenden Bootsrumpf-Teilkörper alle vorzugsweise bei Nutzung als Kajüte, Kombüse und/oder Cockpit offensichtlichen Vorteile einer im Wesentlichen horizontal verbleibenden Ausrichtung gewährleistet und beim Segeln, insbesondere bei einem Aufenthalt unter Deck damit den größtmöglichen Komfort bietet. Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß dadurch gelöst, dass sowohl der Mast (2) als auch der Kiel (3) am ersten krängenden Bootsrumpf-Teilkörper (1.1) jeweils starr verbunden angeordnet sind und dass der die Mast-Kiel-Kombination (2,3) tragende erste Bootsrumpf-Teilkörper (1.1) über ein vorzugsweise als Doppelring-Wälzlager ausgebildetes Drehgelenk (4) an dem keine Mast-Kiel-Kombination tragenden, nicht krängenden zweiten Bootsrumpf-Teilkörper (1.2) um einen Drehwinkel a um die Bug-Heck-Achse (L) schwenkbar angelenkt ist.