Drive train operating method for motor vehicle, involves executing shifting up of actual gear into target gear with steep number of speed gradients, and switching auxiliary consumer of motor vehicle during execution

The method involves executing shifting up of an actual gear into a target gear with a steep number of speed gradients. An auxiliary consumer of a motor vehicle is actively switched during execution of shifting up, where the consumer makes a brake torque on a drive train. The consumer is switched act...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: WALLNER, MARKUS, VALLASTER, WOLFGANG
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves executing shifting up of an actual gear into a target gear with a steep number of speed gradients. An auxiliary consumer of a motor vehicle is actively switched during execution of shifting up, where the consumer makes a brake torque on a drive train. The consumer is switched actively during shifting up and during motor braking of the drive train when the power engine is in overrun fuel cut-off state. The consumer is actively switched as an electric generator and/or an air-conditioning compressor. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben eines zumindest ein Automatgetriebe und ein Antriebsaggregat umfassenden Antriebsstrang eines Kraftfahrzeugs, nämlich zur Ausführung einer Hochschaltung von einem Ist-Gang in einen Soll-Gang. Erfindungsgemäß wird zur Ausführung einer Hochschaltung mit einem steilen Drehzahlgradienten und damit innerhalb einer verkürzten Schaltungszeit bei gutem Schaltungskomfort zumindest während der Ausführung der Hochschaltung mindestens ein Nebenverbraucher des Kraftfahrzeugs, der ein Bremsmoment im Antriebsstrang bereitstellt, aktiv geschaltet.