Camshaft-less internal combustion engine for use in motor vehicle, has valve plate and/or piston including molding that forms contact surface in case of collision, where molding lies in area of valve central axis
The engine has a set of valves (5) implemented as inlet valves or outlet valves, and movable in a valve guide (4) of a valve train (1). The valves exchanges gas of a piston (3) that includes a piston head (2), where the piston is movable in a cylinder. The piston includes a piston axis (8) inclined...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The engine has a set of valves (5) implemented as inlet valves or outlet valves, and movable in a valve guide (4) of a valve train (1). The valves exchanges gas of a piston (3) that includes a piston head (2), where the piston is movable in a cylinder. The piston includes a piston axis (8) inclined against a central axis (7) of the valves. A valve plate (9) and/or the piston include a molding (10, 11) that forms a contact surface (12) in case of collision, where the molding lies in an area of the valve central axis and includes friction-reducing characteristics.
Die Erfindung betrifft einen insbesondere nockenwellenlosen Verbrennungsmotor mit einem Ventiltrieb (1) und mit einem Kolben (3). Der Ventiltrieb (1) umfasst ein in einer Ventilführung (4) bewegliches Ventil (5) für den Gaswechsel des Verbrennungsmotors. Eine Ventilmittelachse (7) des Ventils (5) ist gegenüber einer Kolbenachse (8) des Kolbens (3) geneigt angeordnet. Um die Auswirkungen einer möglichen Kollision des Ventils (5) mit dem Kolben aufgrund der dabei einwirkenden Kräfte, insbesondere Kräfte quer zu der Ventilmittelachse (7), wesentlich zu vermindern, sind ein Ventilteller (9) des Ventils (5) mit einer als Vorsprung ausgeführten Ausformung (10) und der Kolben mit einer als Ausnehmung ausgeführten Ausformung (11) ausgestattet. Diese Ausformungen (10, 11) bilden im Kollisionsfall eine Kontaktfläche (12), die im Bereich der Ventilmittelachse (7) liegt. Bei einer Kollision treffen somit das Ventil (5) und der Kolben (3) ausschließlich an der Kontaktfläche (12) der Ausformungen (10, 11) aufeinander, wobei insbesondere die kugelkalottenförmige Gestaltung der Ausformung (10) des Ventils (5) eine minimale Kontaktfläche (12) ermöglicht. |
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