Crank case manufacturing method, involves pressing crank case with cylinder liner in hot-isostatic manner until crank case and cylinder liner are connected with each other by diffusion bonding by their contact areas

The method involves manufacturing a crank case (1) formed of under-eutectic aluminum alloy with a borehole (3) for a cylinder liner (2). The cylinder liner of a hypereutectic aluminum alloy is manufactured, and the cylinder liner is joined into the borehole. The crank case is pressed with the cylind...

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Hauptverfasser: BLUEMLHUBER, WOLFGANG, FENT, ANDREAS, SEGAUD, JEAN-MARC, HANSS, TIMO
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves manufacturing a crank case (1) formed of under-eutectic aluminum alloy with a borehole (3) for a cylinder liner (2). The cylinder liner of a hypereutectic aluminum alloy is manufactured, and the cylinder liner is joined into the borehole. The crank case is pressed with the cylinder liner in a hot-isostatic manner until the crank case and the cylinder liner are connected with each other by diffusion bonding by their contact areas. An inner surface (2') and/or an outer surface (2'') of the cylinder liner before joining is machined into the borehole. Verfahren zur Herstellung eines Kurbelgehäuses (1) mit einer Zylinderlaufbuchse (2) mit folgenden Verfahrensschritten: - Herstellen des Kurbelgehäuses (1) aus einer Aluminiumlegierung mit einer Bohrung (3) für die Zylinderlaufbuchse (2); - Herstellen der Zylinderlaufbuchse (2) aus einer übereutektischen Leichtmetalllegierung; - Fügen der Zylinderlaufbuchse (2) in die Bohrung (3); - Heißisostatisches Pressen des Kurbelgehäuses (1) mit der gefügten Zylinderlaufbuchse (2) bis das Kurbelgehäuse (1) und die Zylinderlaufbuchse (2) durch Diffusionsschweißen über ihre Kontaktflächen miteinander verbunden sind. Mit dem erfindungsgemäßen Verfahren zur Herstellung eines Kurbelgehäuses sind hochbelastbare Brennkraftmaschinen in Leichtbauweise herstellbar.