Active rotary disk for use in e.g. air conditioning system of motor vehicle, has active unit specifying locking positions of rotary knob, such that positions cause torque dependent on angle position of rotary knob

The disk has a rotary knob, and an active unit specifying locking positions of the knob, such that the positions cause a torque dependent on an angular-position of the knob, where one of the locking positions is distinguished as preferential locking position. A work (12) applied by an operator of th...

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Hauptverfasser: MAUTER, GERHARD, REISINGER, JOERG
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The disk has a rotary knob, and an active unit specifying locking positions of the knob, such that the positions cause a torque dependent on an angular-position of the knob, where one of the locking positions is distinguished as preferential locking position. A work (12) applied by an operator of the knob during a rotation of the knob from the preferential locking position against the torque to a turning angular-position is greater than a work (10) applied by the operator during the rotation of the knob from the next locking position against the torque to the turning angular-position. An independent claim is also included for a method for adjusting a torque exerted on a rotary knob of an active rotary disk. Ein aktiver Drehsteller weist einen Drehknopf und Aktivmittel auf, wobei ein Drehmoment hervorgerufen wird, das den Drehknopf in eine von mehreren Raststellungen drängt. Soll der Drehknopf von einer Raststellung in die nächste verbracht werden, muss Arbeit gegen die Kraft des Drehmoments aufgebracht werden, und ab einer Wende-Winkelstellung bringen die Aktivmittel Arbeit auf, wobei der Drehknopf in die nächste Raststellung gedrängt wird. Beim Zurückdrehen muss die von den zuvor von den Drehmitteln aufgebrachte Arbeit durch den Bediener des Drehknopfs aufgebracht werden und umgekehrt. Durch asymmetrische Auslegung der aufzubringenden Arbeit bei gleichem maximalen Drehmoment kann bewirkt werden, dass ein Benutzer eine Rechtsdrehung als schwergängiger empfindet als eine Linksdrehung. Die Kennlinie kann dann so gewählt werden, dass eine bestimmte Raststellung bevorzugt ist, wobei sie von negativen Winkeleinstellungen aus Ziel einer bevorzugten Rechtsdrehung und von positiven Winkelstellungen aus Ziel einer bevorzugten Linksdrehung ist. Die bevorzugte Raststellung liegt somit im Energieminimum.