Gearing mechanism for adjusting two vehicle seat parts adjusted towards each other, especially vehicle seat adjusting device, window winder or sliding roof, has a fixed spindle and toothed rack
A worm wheel (4,41) has a spindle nut (42) torque-proof against it for driving a spindle or a worm screw torque-proof against it for driving a toothed rack. A driven worm screw (3) transfers driving force onto the worm wheel. A gear housing (1) holds the worm screw and the worm wheel and links in a...
Gespeichert in:
Hauptverfasser: | , |
---|---|
Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext bestellen |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | A worm wheel (4,41) has a spindle nut (42) torque-proof against it for driving a spindle or a worm screw torque-proof against it for driving a toothed rack. A driven worm screw (3) transfers driving force onto the worm wheel. A gear housing (1) holds the worm screw and the worm wheel and links in a non-adjustable manner to a second adjustable part in its direction of adjustment. Independent claims are also included for the following: (1) A spindle-/worm-drive with a gearing mechanism; (2) A vehicle seat with a gearing mechanism.
Die Erfindung bezieht sich auf ein Getriebe zum Verstellen zweier zueinander verstellbarer Teile (60, 61), insbesondere Fahrzeug-Teile einer Sitzverstelleinrichtung, eines Fensterhebers oder eines Schiebedachs, wobei das erste der Teile (60) eine drehfeste Spindel (62) oder eine feste Zahnstange aufweist. Das Getriebe ist ausgebildet mit einem Schneckenrad (4, 41), das eine dazu drehfeste Spindelmutter (42) zum Antreiben der Spindel (62) oder eine dazu drehfeste Schnecke zum Antreiben der Zahnstange aufweist, mit einer antreibbaren Schnecke (3, 31) zum Übertragen einer Antriebskraft auf das Schneckenrad (4, 41) und mit einem Getriebegehäuse (1), das die Schnecke (3) und das Schneckenrad (4) gelagert aufnimmt und das mit dem zweiten der Teile (61) in dessen Verstellrichtung verstellfest verbindbar ist, wobei das Getriebegehäuse (1) aus einem einteiligen Körper ausgebildet ist mit einem Schneckenlager (14) und einem Schneckenradlager (19). |
---|